Tko je šef kineske automobilske tvrtke koja sustiže Teslu i zašto radnike tretira kao robote

Aktualno Forbes Slovenija 13. sij 2024. 12:18
featured image

13. sij 2024. 12:18

Bivši profesor Wang Chuanfu učinio je svoju tvrtku BYD broj jedan brendom električnih automobila u svijetu u samo deset godina

Početkom nove godine automobilističkim svijetom odjeknula je vijest da je kineski BYD u zadnjem kvartalu 2023. godine prodao više električnih automobila od teksaškog proizvođača automobila Tesla. Njega vodi Elon Musk, koji je u cijeloj 2023. godini ipak prodao više automobila od BYD-a (akronim je skraćenica od Build Your Dreams). No, kineski div sada ozbiljno diše za vratom najbogatijem Zemljaninu, koji se 2011. godini čak i smijao ideji da bi mu spomenuta kineska kompanija mogla ugroziti primat.

Osmijeh je sada gorak

“Jesi li vidio njihov auto?” Musk je tada upitao Bloombergovu TV voditeljicu, dodajući da ne misli da kineski proizvođač automobila ima dobar proizvod. “Tehnologija nije snažna. A BYD kao tvrtka već ima problema kod kuće u Kini.”

Do danas je američki serijski poduzetnik bio prisiljen promijeniti svoj pogled na BYD. Kada je Klub vlasnika Tesle prošlog svibnja podijelio snimku razgovora, prvi čovjek Tesle je čak odgovorio na objavu napisavši da su vozila kineskog rivala “danas vrlo konkurentna”.

Milijarderu i osnivaču BYD-a, Wang Chuanfu, trebalo je stoga samo deset godina da transformira svoju tvrtku u svjetski brend električnih automobila broj jedan. Ovo je također simbolična prekretnica na tržištu električnih vozila i dodatni dokaz rastućeg utjecaja Kine u automobilskoj industriji. Nova potvrda toga uslijedila je već ovog tjedna, kada su objavljeni podaci da je Kina prošle godine izvezla više od pet milijuna automobila. Očekuje se da će to biti dovoljno za prestizanje susjednog Japana na ljestvici najvećih svjetskih izvoznika.

Značajna brzina inovacija

“Prije četiri ili pet godina nitko nije ni pomišljao da bi kineska električna vozila mogla biti dovoljno kvalitetna ili pouzdana da se natječu s drugima”, komentirao je Tu Le, osnivač konzultantske tvrtke Sino Auto Insights sa sjedištem u Pekingu, uspon za Financial Times. Isto je za Bloomberg istaknula i Bridget McCarthy, voditeljica kineskih operacija hedge fonda Snow Bull Capital koji ima sjedište u gradu Shenzhenu i uložio je iu BYD i u Teslu. Uvjerena je da današnja glavna prednost više nije veličina i nasljeđe automobilskih tvrtki, već brzina njihove inovacije. „BYD se odavno počeo pripremati da ovo može učiniti brže nego što je itko mislio da je moguće. Sada se cijela industrija mora natjecati da ih sustigne“, opisuje McCarthy poziciju kineskog diva autoindustrije.

Od profesora do milijunaša

Procvat BYD-a također je bacio dodatno svjetlo na Wangovo poduzetničko putovanje. Priča o profesoru istraživanja obojenih metala koji je postao nepokolebljivi vođa s fokusom na tehnologiju, opskrbne lance i smanjenje troškova postala je simbolom poduzetničkog uspjeha u kineskim znanstvenim i poslovnim školama. Wang Chuanfu je za svoje zaposlenike predsjednik. Poštuju ga, ali se tog  75-godišnjeg milijardera istovremeno i boje, navodi Financial Times. Njegovo nenametljivo držanje skriva činjenicu da je mikromenadžer s jakom radnom etikom. “On jednostavno ne razumije koncept ravnoteže između poslovnog i privatnog života”, kaže Michael Dunne, direktor konzultantske tvrtke za automobile Dunne Insights u Aziji.

Uspjehu je pridonijela agresivna kontrola troškova

Berkshire Hathaway Warrena Buffetta jedan je od vlasnika BYD-a koji su vjerovali vodstvu Kineza. Godine 2008. Charlie Munger, koji je preminuo prošle godine, uvjerio ga je da kupi deset posto udjela u tada nepoznatoj kineskoj tvrtki. Prema Financial Timesu, Munger je tvrdio da bi Wang bio križanac Thomasa Edisona i Jacka Welcha, bivšeg šefa General Electrica. Berkshire je dosad prodao dva posto udjela za 890 milijuna dolara (812 milijuna eura). Ostatak vrijedi 2,3 milijarde dolara ili 2,1 milijardu eura. Cijena njihove dionice porasla je više od pet puta od početka 2020., a tržišna kapitalizacija sada iznosi oko 549 milijardi juana, odnosno više od 70 milijardi eura. Usporedbe radi, tržišna kapitalizacija Tesle je oko 747 milijardi dolara (683 milijarde eura). U međuvremenu, vrijednost njemačkog BMW-a već sada je manja od BYD-a i iznosi 66,3 milijarde dolara ili 60,6 milijardi eura. Kompanija, koja je osnovana 1995. godine, više je nego udvostručila neto dobit u prvih devet mjeseci prošle godine u odnosu na isto razdoblje 2022. godine. Ona je iznosila 21,37 milijardi juana (2,7 milijardi eura).

Iako je Munger bio impresioniran Wangom, stručnjaci BYD-ov uspjeh prvenstveno pripisuju nemilosrdnoj kulturi smanjenja troškova. Chuanfu je implementirao “apsolutno agresivnu kontrolu troškova”, rekao je za FT Christoph Weber iz švicarske softverske grupe AutoForm.

Opsjednutost vlastitom izvedbom

Nakon što je naučio kako napraviti baterije za mobilne telefone i druge komponente za Siemens, Nokiu i Motorolu, BYD je također razvio vlastite mogućnosti. Ugovaranje s drugim tvrtkama za hardver ili usluge postalo je zadnja mogućnost. Takva se ideologija očitovala na svim razinama tvrtke; jedan od rukovoditelja jednom je čak rekao procjeniteljima automobila da oni rade sve na vozilu “osim guma i vjetrobranskog stakla”. Fokus na troškove bio je osnova za vertikalnu integraciju grupe. Kao jedan od vodećih svjetskih proizvođača baterija, BYD sada opskrbljuje čak i svoje konkurente, uključujući Teslu i Toyotu.

Takav tijek događaja doveo je i do inovacija u proizvodnji. Primjer toga je kupnja alata za utiskivanje ploča koji je Wang kupio od Jeepa u Pekingu u ranim danima tvrtke. Ovime su razvili tehnologiju koja kombinira baterijske ćelije s tijelom električnog vozila, nazvanu “cell-to-body”.  

Ljude tretira kao robote

Wangov nemilosrdni poslovni model na kraju je doveo do pritužbi na tretman radnika. Uz činjenicu da je proizvodnja podijeljena na “sve preciznije korake”, prema Christoph Weberu, pojedinačni radnici obavljaju samo vrlo uske zadatke. “Ljude zapravo tretiraju kao robote”, dodao je. No Wang, prema riječima stručnjaka, ostaje na sigurnoj strani vlasti, iako kineska Komunistička partija često potiskuje poslovnu elitu. Veliki je zagovornik visokotehnoloških proizvoda koji Pekingu pomažu u postizanju ciljeva politike zaštite okoliša. Među njima je i smanjenje emisije ugljika – problem koji električna vozila rješavaju.

U svom novogodišnjem obraćanju predsjednik Xi Jinping je čak izjavio da kineska “nova energetska vozila” predstavljaju “kinesku proizvodnu snagu”. Ovo je rijetka vrsta podrške kineskog čelnika.

Kineski brendovi bi uništavali stare legende

Spomenuta kineska grupacija na radaru je mnogih direktora europskih proizvođača automobila. Godine 2021. tadašnji čelnik Volkswagena, Herbert Diess, rekao je medijima da je BYD tvrtka koje se njemački proizvođač automobila najviše boji. Nakon što je osvojio kinesko tržište, Wang ne staje. Njegov kompas pokazuje u inozemstvo. U studenom prošle godine menadžment BYD-a rekao je analitičarima investicijske banke Citigroup da dugoročno želi postići deset posto tržišnog udjela na “prekomorskim tržištima”, isključujući Europu i SAD. Prema Citigroupu, između dva i tri milijuna automobila godišnje bi se prodavalo u inozemstvu, isključujući dva ključna zapadna tržišta. To je značajno povećanje u odnosu na prošlogodišnjih 240 tisuća.

U međuvremenu, izgledi za Europu i SAD su neizvjesni. Antikinesko raspoloženje u Washingtonu već je prodrlo u svijest američkih potrošača. U strahu od mogućeg vala kineskih automobila, Europska komisija počela je provjeravati potporu Pekinga industriji električnih vozila i povećala subvencije. Neposredno prije početka briselske istrage o kineskim subvencijama Wang Chuanfu se neuobičajeno istaknuo hrabrim govorom. Inače izbjegava nastupe i svjetla medijske pozornosti, no krajem prošle godine javno je poručio  kako je došlo vrijeme da kineski brendovi “unište stare legende” svijeta automobila.

(Tekst je objavljen na FORBES Slovenija.)