Varaždinac kojeg kineski solarni paneli nisu uspjeli slomiti – zasut je narudžbama

Aktualno Gordana Grgas 15. ožu 2024. 06:59
featured image

15. ožu 2024. 06:59

Stjepan Talan, vlasnik varaždinske kompanije Solvis, za FORBES Hrvatska govori o tome kako je opstao u aktualnoj proizvođačkoj krizi na europskom tržištu solarnih panela. Kaže i da partneri iz Kine nude da se repromaterijal, odnosno solarne ćelije koje inače uvoze, po partnerskom modelu proizvode u Solvisu  

Dok u Europi, preplavljenoj jeftinim solarnim panelima iz Kine, proizvođači u solarnoj industriji rasprodaju opremu i materijal jer su im biznisi propali, u varaždinskom Solvisu, najvećem hrvatskom proizvođaču panela, nema drame. Naprotiv, zasuti su narudžbama.

Kako to?  Ima kupaca koji izričito žele europski proizvod, i to ono što mi deklariramo kao premium proizvod koji dolazi s jamstvom“, kaže Stjepan Talan, vlasnik Solvisa, u telefonskom razgovoru za FORBES Hrvatska. Tumači i da su, uz standardne solarne panele, razvili specijalne proizvode, pa su lanjsku na europskom tržištu uspjeli proći praktički neokrznuti. No, valja napomenuti, nisu rasli. Financijski rezultati u 2023. godini otprilike su ostali na razini 2022. godine, kada je prihod bio 95 milijuna eura, a dobit pet milijuna eura. To im je u 15-godišnjoj povijesti tvrtke bio najbolji poslovni rezultat.

“Ne može i ne treba bez Kine, ali…”

Za 2024. godinu planiraju značajan rast, od čak 50 posto, odnosno dizanje kapaciteta sa 300 na 600 megavata, a u 2025. godini na jedan gigavat. Tada bi trebali, najavljuje, pustiti u pogon novu tvornicu u Varaždinu „s najnovijom tehnologijom za najefikasnije solarne panele za europsko tržište“, a ukupna je investicija vrijedna 20-ak milijuna eura.

Budući da je u Europskoj uniji čak 95 posto solarnih panela iz Kine, donijet je neobvezujući plan da do 2030. godine barem 40 posto bude udjel europske proizvodnje. Talan se nada  da ta namjera pojačavanja europske proizvodnje neće ostati deklarativna. Pritom napominje da se „ne može i ne treba bez Kine, ali treba odbiti grubo dampinško konkuriranje koje je nelojalno“.

Vi ste svoj biznis uspjeli smjestiti u skromnih pet posto europskih kapaciteta. No, kriza je mnoge pomela.  Što je do nje konkretno dovelo?

– Bilo je kriza i prije, a nama je tih pet posto tržišta sasvim dovoljno jer smo u europskim razmjerima i potrebama za solarnim panelima mala tvrtka. Sadašnja kriza je nastala u proljeće prošle godine, i to prvo u Kini gdje su bili preveliki kapaciteti, a domaća potražnja malo smanjena. Imali su goleme količine gotovih proizvoda i u jednom ogromnom valu je iz Kine poslano 60-ak gigavata solarnih panela u EU, ali i SAD. Amerika je tek dio toga otkupila, a u Europi su sve luke bile bukirane. Investitori ih nisu baš objeručke prihvatili, ali svejedno je taj kontingent proizveo krizu europskih proizvođača te je velika većina dospjela u probleme.

Zbog specifičnosti u svom  razvoju i diverzifikacije poslovanja Solvis je izbjegao totalnu krizu. Mi proizvodimo standardne solarne panele, ali i specijalne fasadne i krovne panele (BIPV), koje razvijamo već godinama. Tu imamo niz referenci, a jedna od njih je i poznati Googleov kampus u SAD-u gdje su BIPV paneli ugrađeni kao pokrov. Taj drugi dio poslovanja se pojačavo i to je nama omogućilo normalan rad. Druga je stvar i to što smo ušli u razvoj projekata i nuđenje usluge instalacija za industriju, a taj segment poslovanja je također bio u ogromnom rastu. Tako Solvis u 2023. godini gotovo da i nije po svojim rezultatima osjetio tu krizu.

Kakvi su vam financijski rezultati u prošloj godini?

-Na razini 2022. godine. Osjetili smo krizu samo u proizvodnji standardnih panela. Međutim, i tu smo nešto uspjeli prodavati.

Što se događalo u međuvremenu, jesu li i kako EU institucije reagirale?

– Cijene panela su toliko spuštene da je dio investitora posumnjao u kvalitetu te je puno kineske robe i vraćeno u Kinu, no dio je i dalje tu. U međuvremenu je EU ipak reagirala i još uvijek pokušava nešto dodatno učiniti. Zahvaljujući tome, neke zemlje, kao što je Italija – a čekamo da to učini i Njemačka, i nadamo se i Hrvatska – već je uvela  sufinanciranje od 35 posto za panele koji su proizvedeni u EU. Unatrag tjedan dana smo iz Italije dobili narudžbi za 150 posto naših kapaciteta, a tek čekamo narudžbe iz Njemačke. Za nas je, recimo to tako, problem riješen. Žao nam je da i Hrvatska nije uvela takve poticaje za investitore u solarne projekte, pa da prodajemo i na domaćem tržištu.

Kako vam ide biznis u Hrvatskoj?

-Godinama je bio apsurd da smo 95 posto panela prodavali vani. Sad su se pojavili i projekti u Hrvatskoj, ali za sada se europska proizvodnja ne potiče. To je, međutim, na EU nivou usuglašeno i sada je samo pitanje kako tko reagira. Francuzi su također već uveli poticaje za europsku proizvodnju.    

 Zašto su europski solarni paneli toliko skuplji od kineskih?

-Zbog cijene energije i ostalih troškova, ali i zato što kineski proizvođači dobivaju u Kini subvencije i time one provode damping na vanjskom tržištu.

Nekad su postojale antidampinške mjere u EU, ali sada ih više nema.

-Da, tako je, a takva situacija, što zbog birokratskih procedura što zbog  pomanjkanja dobre volje,  omogućava jače nametanje kineskih strategija. Amerika je tu odlučnija, energična je i kaže „ne može“. No sada se iz Kine pojavila nova inicijativa. Primjerice, naši kineski partneri s kojima surađujemo na kupnji repromaterijala, nude nam mogućnost da se repromaterijal po partnerskom modelu proizvodi u Europi, da to bude europski proizvod.

Što kažete na to, što bi to za vas značilo?

-Zanimljivo nam je to. Imamo priliku ući u partnerstvo s nekim od velikih kineskih proizvođača. To bi značilo višestruko proširenje kapaciteta Solvisa, veću proizvodnju i zapošljavanje.   

Radi se o kineskim proizvođačima solarnih ćelija koje vi uvozite i ugrađujete u svoje panele?

-U Kini je proizvođač solarnih ćelija i panela zapravo ista kompanija, oni su vertikalno integrirani. Nama prodaju repromaterija, a drugima gotove proizvode. Zato, kad prodaju gotove solarne panele, oni imaju niže troškove, od radne snage i energije do toga da primaju poticaja od države. Na koncu su, u odnosu na nas u solvisu, jeftiniji 15 do 20 posto na europskom tržištu. 

To i nije prevelika razlika u cijeni. Našla sam podatak da su u Njemačkoj i do 40 posto jeftiniji?

-Moguće, tamo je proizvodnja skuplja nego u Hrvatskoj. Što se nas tiče, mi možemo konkurirati kineskim solarnim panelima budući da je u cijeloj investiciji to mala razlika u cijeni, a nudimo i jamstvo. Bilo je primjera da kineske kompanije, koje su prodale panele u EU, nestanu s tržišta nakon godinu dana, pa ako postoji potreba za reklamacijom, kupac se nema kome niti obratiti.  Bilo je i sada u Kini dosta bankrota. Prema Solvisu, na sreću, nije  bilo reklamacija, ali i da je, mi smo tu i bit ćemo.

Osim solarnih ćelija, što još uvozite iz Kine?

-Uglavnom su to ćelije, ali ne isključivo iz Kine nego i iz Vijetnama, Tajlanda, Tajvana i Japana. Ostale repromaterijale kupujemo u Europi i Turskoj.


Kakva su poslovna očekivanja Solvisa za 2024. godinu?

– Osjećamo da se tržište budi i da će ove godine biti rast, a pogotovo 2025. godine. Veliki sam optimist. Planiramo rast od 50 posto u odnosu na prošlu godinu, a mislim da ćemo i to premašiti.