Startup za ljudske potencijale Deel promijenio je načine zapošljavanja u svijetu, a sada žele promijeniti mišljenja regulatora

Ljudi Forbes 13. pro 2023. 16:25
featured image

13. pro 2023. 16:25

Tvrtka za ljudske potencijale Alexa Bouaziza postala je najbrže rastući software startup u povijesti Silicijske doline, obećavajući kako će olakšati zaposlenje kadrova iz inozemstva. Ipak, regulatori se boje kako je Deel, u žurbi da dosegne vrijednost od 12 milijardi dolara, kršio upravo ona pravila koja navodno zagovara.

Tog sparnog rujanskog dana u Washington DC-ju, izvršni direktor Deela Alex Bouaziz postavio je žurno pitanje svojim zaposlenicima, naguranima u sivi sedan na Capitol Hillu.

“Što je najbitnija stvar koju moram znati o američkoj politici prije nego sjednem pred članove Kongresa?” upitao je 30-godišnji Francuz. “Ne želim ispasti glup.”

Jedan direktor ponudio mu je varijaciju izlizane fraze “novac je sve”, no Bouaziz to već jako dobro zna. Deel, njegov startup iz San Francisca, unosi pomutnju u netransparentni svijet međunarodnog radničkog prava od svojih početaka 2019. godine – 675 milijuna dolara sredstava prikupljenih od investitora koriste kako bi pomogli drugim tvrtkama rješavati pravne i druge zavrzlame u području ljudskih resursa u preko stotinu zemalja svijeta. Deel želi rasti što je brže moguće – čak i ako to znači iskorištavanje sivih zona ili omogućavanje klijentima da zaobiđu pokoje pravilo.

“Mi pomičemo granice u svijetu globalnog zapošljavanja,” kaže Bouaziz. “Ljudi na to nisu navikli.”

Alex Bouaziz / Guerin Blask for Forbes

Njegov software odmah je postao hit. Zbog pandemije koja je naglavce okrenula način rada diljem svijeta, prihodi Deela skočili su u nebo: od 1.4 milijuna dolara 2020. godine na čak 169 milijuna dolara prošle godine. Prodaja bi se ove godine trebala više nego udvostručiti i doseći oko 350 milijuna dolara. Što se tiče godišnjih stalnih prihoda (mjerenja popularnog u biznisu softwarea), u jednom trenutku je Deel ostvario najveći rast u povijesti industrije. “Djelovalo je kao bajka,” kaže investitor u Deel i bivši predsjednik Disney Studiosa, Jeffrey Katzenberg.

Prije dvije godine, Bouaziz je bio uvršten na Forbesov popis 30 ispod 30. On i suosnivačica tvrtke Shuo Wang (34) nakratko su 2022. godine postali milijarderi, i to zahvaljujući krugu prikupljanja sredstava u kojem je vrijednost Deela procijenjena na 12 milijardi dolara. Na sekundarnom tržištu je vrijednost Deela u međuvremenu ponovno pala na nekih 7 milijardi dolara, što znači da danas suosnivači vrijede oko 850 milijuna dolara svaki.

Ipak, brzina ima svoju cijenu, a Bouaziz je na Capitol Hill došao kako bi se pomirio s regulatorima koji su zabrinuti zbog tvrdnji da je Deel svoje vlastite zaposlenike pogrešno klasificirao kao freelancere. Bouaziz inzistira da je sve zapravo nesporazum i zakazao je dva dana maratonskih sastanaka kako bi razjasnio priču. Sastat će se i s demokratskim kongresmenom Adamom Schiffom, koji je zajedno s još pet članova Zastupničkog doma u srpnju u otvorenom pismu izrazio zabrinutost zbog, kako je rečeno Deelovog “ozbiljnog kršenja” zakona o radu. “Ako je točno da u Deelu sami ne mogu slijediti zakone o klasifikaciji zaposlenika, a oni svojim klijentima pomažu klasificirati njihove zaposlenike, koliko dobri mogu biti Deelovi savjeti?” pitali su se zastupnici. Schiffov glasnogovornik za Forbes je izjavio kako je sastanak u rujnu “pomogao raščistiti” probleme opisane u otvorenom pismu.

“Možda je Deel iskoristio neke prečice, no nama te prečice trebaju. Za mene je to obavljanje javne usluge.”

Cristophe Pasquier, izvršni direktor Slitea, Deelovog klijenta

Pogrešno klasificirani zaposlenici nisu jedina glavobolja koju je Deelu zadala vlada. Ranije ovog rujna, Deel je uvučen u istragu Komisije za trgovanje robnim ročnicama u jednog klijenta tvrtke, My Forex Funds, protiv koje su američke vlasti podigle optužnicu za prijevaru. Bouaziz kaže kako je Deel uklonio tu tvrtku, kao i druge slične, sa svog popisa klijenata nakon savjeta bankarskih partnera.

Deel nije bio direktno umiješan, no Papaya Global, konkurentski startup iz New Yorka, iskoristio je taj trenutak za pokretanje marketinške kampanje u kojoj su postavili pitanje je li Deel koristio “prečice” kako bi “vodili strategiju rasta po svaku cijenu.” Neke tvrtke nakon skandala su napustile Deel i prebacile se u Papayu, rekao je predstavnik Papaye za Forbes. Drugim klijentima poput tvrtki Nike i Subway bilo je neugodno zbog cijele priče pa su zamolili Deel da uklone njihove logotipe sa svoje stranice. I jedna i druga tvrtka još uvijek su klijenti, kaže Bouaziz.

Ove prepreke vjerojatno neće ozbiljno narušiti potražnju za uslugom koju Deel pruža. Tržište rada neumoljivo postaje sve globalnije. Bouaziz je živi primjer te promjene: on radi iz ureda u Parizu, Londonu, Tel Avivu i Dubaiju.

Nakon što je propao njegov prvi startup (mobilna aplikacija za kreiranje videa Lifeslice), Bouaziz je 2018. stupio u kontakt sa svojom bivšom kolegicom s MIT-ja, Shuo Wang. Kasnije te godine, njih dvoje su u startup inkubatoru Y Combinator proveli tjedne izrađujući software za prikupljanje dugova prije nego su taj pothvat napustili i okrenuli se platformi za plaćanja za tvrtke s neovisnim izvođačima u inozemstvu.

Do kraja 2019., prodaja je rasla 20 posto – ne godišnje, nego mjesečno. Jedan od njihovih mentora u inkubatoru Aaron Harris prisjeća se svoje prve reakcije kada je čuo brojke: “Ajme, jeste li vi uopće svjesni koliko dobro ovo ide?”

Prije pandemije, međunarodnim zapošljavanjima bavile su se gotovo isključivo velike kompanije. Za manje biznise, povezani troškovi bili su previsoki. “Situacija prije Deela bila je takva da je bilo gotovo nemoguće u potpunosti slijediti sva pravila,” kaže Christophe Pasquier, suosnivač startupa Slite i jedan od najranijih klijenata Deela.

Shuo Wang / Guerin Blask for Forbes

Kada je pandemija koronavirusa naglo popularizirala rad na daljinu, Bouaziz i Wang vidjeli su svoju priliku. Zahvaljujući krugu prikupljanja sredstava u svibnju 2020. u kojem su prikupili 14 milijuna dolara, Deel se požurio osnovati vlastite urede u inozemstvu. Na taj način, ako je klijent želio zaposliti nekoga u, na primjer, Njemačkoj, ta osoba teoretski bi bila zaposlenik Deelovog njemačkog ureda.

U ranima danima, petočlani tim je dobio zadatak putovati od zemlje do zemlje i inkorporirati lokalne biznise velikom brzinom. Upravo brzina je bila ključna. Ako se ured u jednoj zemlji postavi prekasno, kaže Wang, Deel može izgubiti to tržište manjim konkurentima poput Remotea (procijenjenog na 3 milijarde dolara) ili Oytera (1 milijardu dolara).

Deel je ukupno kroz četiri kruga prikupljanja sredstava podigao svoju vrijednost do 225 milijuna dolara (rujan 2020.) pa do 1.3 milijarde dolara (travanj 2021.), 5.5 milijarde dolara (listopad 2021.) i napokon do 12 milijardi dolara (svibanj 2022.) Investitori u tvrtku uključuju Spark Capital, Coatue i Laurene Powell Jobs’ Emerson Collective.

“Ono što danas činimo u DC-ju na isti način želimo učiniti i u Bruxellesu.”

Alex Bouaziz, izvršni direktor Deela

Globalno gledano, zakoni nisu potpuno jasni po pitanju tvrtki koje zapošljavaju ljude u ime drugih biznisa. “Postojeći zakoni moraju biti interpretirani i primijenjeni na točan poslovni model. To je isto kao s Airbnb-jem: ljudi nisu tradicionalno svoje domove iznajmljivali turistima, no model je zaista imao smisla,” objašnjava Nicole Sahin, koja je prije deset godina pomogla u uvođenju ovog novog koncepta kada je osnovala G-P, tvrtku koja je konkurent Deelu.

Deel nema problema s poslovanjem u, kako kažu neki u industriji, sivim zonama. Na primjer, Pasquier iz Slatea u početku je preko Deela zapošljavao izvođače jer Deelova platforma za zaposlenike na puno radno vrijeme u tom trenutku još nije bila spremna. Kako bi sve iz pravne perspektive bilo potpuno čisto, Pasquier priznaje da su ti ljudi trebali biti klasificirani kao zaposlenici cijelo vrijeme. “Možda je Deel iskoristio neke prečice, no nama su te prečice trebale. Za mene je to obavljanje javne usluge,” kaže Pasquier.

Bouaziz naravno inzistira da nevjerojatan rast Deela nema veze s prečicama, već s prestizanjem konkurenata, kako on kaže “brzinom Deela.” “Ako nismo brzi, naši postupci imaju stvarne posljedice po živote ljudi,” kaže on.

Deel je još uvijek profitabilan s 550 milijuna dolara na računu, kaže Bouaziz. U sljedećih 18 mjeseci planira potrošiti do 200 milijuna dolara na akvizicije. Uglavnom će se raditi o kupnji tvrtki za ljudske resurse na živahnim međunarodnim tržištima, a Deel je već prošle godine za 80 milijuna dolara kupio australski PayGroup.

Nakon puta u Washington DC, Bouaziz se fokusira na stvaranje prednosti prije neizbježnog dvoboja s političarima kako u SAD-u, tako i u inozemstvu. Zaposlio je direktora politike kako bi pojačao lobiranje Deela. Umjesto da reagira na regulacije, nada se da će izbjeći sudbinu Ubera i Airbnb-ja, tvrtki koje su pretrpjele žestoke probleme u poslovanju nakon što su stale na žulj regulatorima.

“Mnoge tvrtke svoje čitave strategije za međunarodnu ekspanziju grade na slabašnim temeljima, potpuno nesvjesne da išta riskiraju,” kaže jedan javni knjigovođa koji u tom polju radi već 20 godina. “U industriji međunarodne ekspanzije, odvjetnici, knjigovođe, porezni radnici, svi mi zbunjeno gledamo i pitamo se kako je to uopće legalno.”

“Mislim da će pasti kao domine,” kaže osnivač druge tvrtke u tom sektoru. “Kada jedna zemlja digne glas, javit će se i druge i pitati se, ‘Čekaj, rade li to oni i ovdje?'” Već sada u Singapuru “traju istrage u Deel,” rekao je glasnogovornik tamošnjeg ministarstva rada za Forbes. Bouaziz kaže kako Deel surađuje sa Singapurom kako bi razrješili sve prepreke i sliježe ramenima na šire implikacije: “Mi poslujemo u 120 zemalja. Istrage se događaju stalno u različitim zemljama.” Glasnogovornica Deela Elisabeth Diana kaže kako su te istrage dio rutinskih vladinih provjera.

“”Ono što danas činimo u DC-ju na isti način želimo učiniti i u Bruxellesu,” dodaje Bouaziz. “Mislim da će mnoge vlade htjeti surađivati s nama, a ne išta drugo.”

Uglavnom, kaže Bouaziz, političari se trebaju upoznati s onim što Deel radi i kako to može pomoći njihovim glasačima. “Pomažemo ogromnom broju malih biznisa doći do talenta, pomažemo toliko ljudi u SAD-u da nađu posao u odličnim tvrtkama u inozemstvu,” kaže on. Naravno, njegovi zaposlenici bili su u pravu – novac je u politici zaista sve – što bi moglo dobro ispasti za Deel.

Autor originalnog članka: Kenrick Cai, Forbes
Link: $12 Billion HR Startup Deel Changed Global Hiring. Now It Wants To Change Regulators’ Minds
(Prevela: Nataša Belančić)