Oglašivači bježe, Musk ih psuje. Što će biti s X-om? Rakar: “To je brod luđaka”
Ima li X, donedavno Twitter, budućnost s Elonom Muskom na čelu? Ovo pitanje nije od jučer, ali se s nedavnim ispadima osebujnog i konfliktnog vlasnika ove društvene mreže ponovno aktualiziralo. Ironično je da tvrtki, koju je po vlastitom priznanju preskupo platio, stvara negativni publicitet tvrtki upravo svojim objavama na njenoj društvenoj mreži. O tome što će na kraju ispasti iz cirkusa koji trenutno gledamo razgovarali smo s informatičkim stručnjakom i financijski forenzičarom Markom Rakarom.
Iako njegovo izazivanje kontroverzi i suprotstavljanje “politički korektnim” narativima i onome što naziva “woke umnim virusom” nije od jučer, Elon Musk je prošlog mjeseca nadišao sam sebe tvitom u kojem kaže “rekli ste pravu istinu” korisniku koji je u komentaru na video kampanje protiv antisemitizma napisao da da “židovske zajednice promoviraju upravo onu vrstu dijalektičke mržnje prema bijelcima koju, kako tvrde, žele da drugi prestanu usmjeravati prema njima.”
Ekscentrični i kontrarijanski milijarder oduševio je mnoge desničarske obožavatelje na svojoj društvenoj mreži, ali zgrozio mnoge druge zbog korištenja svog profila sa 165.5 milijuna pratitelja za guranje antisemitskih teorija zavjere. Najbogatiji čovjek na svijetu se kasnije pravdao da je mislio na židovske organizacije poput Anti-Defamation League (ADL) na koju je otprije bijesan zbog njenih tvrdnji da je na Twitteru, odnosno X-u došlo do značajnog rasta antisemitskog i ekstremističkog sadržaja, ali jasno je da tvrdnja o židovskim zajednicama koje promoviraju “dijalektičku mržnju prema bijelcima” ide mnogo dalje od toga.
Neki od najvećih oglašivača na X-u – IBM, Disney, Apple, Warner Bros, Comcast i Walmart – obustavili su oglašavanje na toj platformi, a popis je sve širi. Osudama se pridružila i administracija predsjednika Joea Bidena – glasnogovornik Bijele kuće Andrew Bates prozvao ga je za “gnjusno promicanje antisemitske i rasističke mržnje” koja se “suprotstavlja našim temeljnim vrijednostima kao Amerikancima”. Uskoro su i neki od najvećih američkih marketinških stručnjaka uputili osobni poziv izvršnoj direktorici X-a, Lindi Yaccarino, da odstupi i tako pošalje poruku protiv rasizma i antisemitizma koji Musk po njihovom mišljenju promiče, kako je izvijestio američki FORBES.
Musk se na poslovnom summitu DealBook ispričao za antisemitski komentar. Inzistirajući da je krivo shvaćen i da nije antisemit već “filosemit”, svejedno je priznao da je to bila “jedna od najglupljih, ako ne i najgluplja stvar koje sam ikada napravio na platformi”. Negirao je i da je njegov nedavni posjet Izraelu, gdje je s predsjednikom Benjaminom Netanyahuom obišao kibuc u kojem su teroristi Hamasa izvršili jedan od najgorih pokolja u svom krvavom pohodu 7. listopada, bio pokušaj umanjivanja štete za skandalozni tvit.
Musk uputio “odj**” oglašivačima, ali priznaje da bi X mogao bankrotirati
No odmah zatim je ispalio novu salvu u svom ratu s establišmentom prkosno pozvao nezadovoljne klijente da “ne oglašavaju” na X-u, ne birajući pritom riječi: “Da me netko pokušava ucijeniti reklamom? Ucijeniti me novcem? Jebite se. Jebite se. Je li to jasno?”
Možda i šokantnije od Muskove sočne psovke bilo je njegovo priznanje da bi X mogao “bankrotirati”, odnosno da će bojkot oglašivača, ako se nastavi, “ubiti kompaniju”. Glavni izvršni direktor Disneyja Bob Iger, koji je bio u publici kad ga je Musk s pozornice prozvao po imenu (“hej, Bobe”), izjavio je kako ima “mnogo poštovanja za Elona i sve što je postigao,” no “budući da je zauzeo tu poziciju, i to vrlo javno, zaključili smo da za nas nije nužno pozitivno povezivati se s takvim mišljenjem, kao ni Elonom Muskom i X-om”.
Yaccarino je pak u objavi na X-u ustvrdila da je “X oduvijek bio iznimno jasan oko naše borbe protiv antisemitizma i diskriminacije.” No u internom korporativnom dopisu nahvalila je Muskov intervju kao “iskren i dubok” i poručila da je misija X-a “biti otvorena platforma bez cenzure misli – ona koja pruža ljudima informacije i slobodu da se sami odluče” te da “nas neće omesti kritičari sa strane koji ne razumiju našu misiju”.
Svakako se može reći da je Twitter, odnosno X postao svjetonazorski raznolikiji i otvoreniji u skoro 14 mjeseci otkad ga je Musk kupio za vrtoglavih 44 milijarde dolara. Teško je poreći da se u ranijoj inkarnaciji, pod izvršnim direktorom i suosnivačem Jackom Dorseyjem i bivšom šeficom pravnog odjela Vijayom Gadde, konzervativne i antiestablišmentske korisnike zaista neproporcionalno ušutkavalo, pa i protjerivalo s platforme.
Usto, interni dokumenti tvrtke koje je Musk uz pomoć niza neovisnih novinara (selektivno) objavio pod zajedničkim nazivom Twitter Files prilično su uvjerljivo potvrdili da se takve korisnike i sadržaj cenzuriralo na razne načine – sve do tada aktualnog predsjednika Donalda Trumpa ili konzervativnih novina New York Post koje su ekskluzivno objavile eksplozivni sadržaj izgubljenog laptopa Huntera Bidena – često pod neizravnim pritiskom aktualnih ili bivših državnih dužnosnika. No X je pod Muskom, smatraju mnogi, otišao u drugu krajnost i postao preplavljen obmanjujućim, mrzilačkim i ekstremističkom sadržajem jedne ili druge vrste.
Podsjetimo, Musk je kao CEO (prije nego je u lipnju doveo Yaccarino na čelo Twittera iz NBC Universala) sklopu politike drakonskih rezova radi smanjenja troškova smanjio broj zaposlenika tvrtke sa 7500 na manje od 2000, a među najteže pogođenima bio je upravo moderatorski tim. U kombinaciji s mnogo permisivnijom politikom prema “nedozvoljenom” sadržaju, rezultat je bio očekivan. Najbolja ilustracija slobodnog širenja dezinformacija po X-u je nova prevara na mreži s fiktivnom kriptovalutom “Token X” koju Muskova tvrtka uopće nije izdala niti misli izdavati. Unatoč tome, promotori Tokena X tvrde da su već prodali 4 milijuna takvih kripto-kovanica po cijeni od 3.95 dolara po komadu.
Rakar: Što se u njegovoj glavi događa, to je nejasno
Marko Rakar u razgovoru za FORBES Hrvatska kaže kako vjeruje da će ostali investitori u X izvršiti pritisak na Muska, koji će biti prisiljen poslušati ih: “Kapitalizam je vrlo gruba igra. A da on upravlja suludo s Twitterom, to je činjenica, tu nema nikakvog spora. To je trenutno brod luđaka.”
Rakar pritom nema previše razumijevanja za Muskov narativ o borbi protiv woke establišmenta i njegove izravne ili neizravne cenzure, odnosno cancel kulture: “Ma točno se zna zašto su oglašivači otišli. Otišli su zbog njegovih neprihvatljivih stavova koji nemaju nikakve veze s woke kulturom nego s ignoriranjem elementarnih znanstvenih i povijesnih činjenica i osnovnih životnih vrijednosti. Što se u njegovoj glavi događa, to je nejasno. Mislim da je to dijelom utjecaj bogatstva i moći koji proizlaze iz njegove pozicije, a dijelom neobrazovanost i neupućenost.”
Povod za bojkot bio je, uz Muskov ispad, izvještaj progresivne organizacije Media Matters koja je analizom sadržaja na X-u utvrdila da se oglasi IBM-a, Applea, Oraclea i Comcasta pojavljuju pored objava okorjelih neonacista i antisemita. Musk je pak njih optužio da su fabricirali snimke zaslona sa spornim objavama i podnio tužbu za “eklatantnu klevetničku kampanju” protiv X-a.
Prije toga je tužio i Center for Countering Digital Hate zbog njihove tvrdnje da X ne moderira govor mržnje koji objavljuju pretplatnici (oni s takozvanim blue checkom, odnosno plavom kvačicom), a prijetio je i da će tužiti ADL za “difamaciju”. No i prije posljednjeg egzodusa, američka tvrtka za istraživanje tržišta Insider Intelligence prognozirala je u listopadu da će globalni prihodi X-a od oglasa ove godine pasti za čak 54 posto – s 4 milijarde na oko 1.9 milijardi dolara.
Rakar: Oni sustavno ubijaju kvalitetni sadržaj, to je njihova vlastita loša poslovna odluka
“Ako itko ubija X-a, to je Elon Musk – ne oglašivači. U slučaju da X propadne, autopsija bi otkrila niz odluka o politici platforme, smanjenja osoblja, tweetove i antagonističke komentare Muska koji su udaljili X-ov primarni izvor prihoda. Osobno i javno napadanje oglašivača koji su održali X na životu dok je tvrtka usred bojkota oglašivača moglo bi biti čavao u lijes za X-ov oglasni posao”, ocijenila je Jasmine Enberg, glavna analitičarka Insider Intelligencea, za CNN.
“Twitter je de facto ukinuo ili dramatično smanjio opseg moderiranja sadržaja. Društvena mreža ima neku odgovornost oko toga koji sadržaj promovira. Oni su to ukinuli ili za red veličine smanjili i sad je to postalo plodno tlo za ekstremiste i fanatike, koje je on dodatno privukao svojim ponašanjem”, ističe pak Rakar.
Ipak, moglo bi se argumentirati da je to očekivana konzekvenca Muskove koncepcije “apsolutizma slobode govora”, koliko god bio nedosljedan u njegovoj primjeni, i vizije Twittera kao “globalnog gradskog trga za komunikaciju”. Neograničena sloboda govora, u ovom kontekstu, gotovo da podrazumijeva kaos i utrku prema dnu u manipulativnom raspirivanju niskih strasti radi postizanja žuđene viralnosti. A taj se doseg i utjecajnost na X-u sad može monetizirati i izravno, pomoću opcije pretplate na popularne kreatore sadržaja.
“Ali, ni na javnom trgu ne možete govoriti što vam padne na pamet. Možete probati, ali to neće dugo trajati”, upozorava Rakar, koji se osvrnuo na novi model verifikacije, već spomenute plave kvačice, koju više ne dobivaju samo javne ličnosti, već svi koji plaćaju pretplatu od 8 dolara mjesečno koji je Musk uveo: “Njihova poslovna odluka da profili koji plaćaju pretplatu imaju automatizmom veći doseg od ostalih profila direktno stimulira propagaciju spama i nekvalitetnog sadržaja.”
“Na Twitteru se više nitko od normalnih kompanija ne želi oglašavati, osim Zagrebačke turističke zajednice. Samo gledajte oglase koji se pojavljuju – to su sve nekakvi kripto-scamovi i slične kombinacije. A Musk je privukao sve idiote svijeta da ga koriste za promoviranje svojih suludih ideja. Oni su stvorili klimu koja sve to potencira. To je pitanje moderiranja, pitanje prihvaćanja bilo kojeg oglašivača, samo da novci dođu i pitanje tog famoznog blue checka”, zaključuje.
“Koja je logika toga da sam ja, koji imam 11 tisuća followera na Twitteru, u lošijoj poziciji i da je doseg mojeg tvita neusporedivo manji od tvita osobe koja ima sto followera, ali je odlučila platiti osam dolara mjesečno pretplate Twitteru? ”, pita se Rakar, koji priznaje da i sam i dalje koristi X dnevno: “Vi možete platiti da promovirate nekvalitetni sadržaj jer nema nikakvog kvalitativnog kriterija za promociju sadržaja. Dakle, oni sustavno ubijaju kvalitetni sadržaj, to je njihova vlastita loša poslovna odluka.”
Rakar: Twitter aktivno radi na vlastitoj irelevantnosti
S obzirom na rastući bojkot oglašivača, nameće se pitanje koje je i voditelj postavio Musku na DealBooku – ima li u planu alternativu za prihode koje oglašivači donose. Pretplata je najlogičnija solucija ili bi bar bila da trenutni prihodi od pretplate nisu samo fragment prihoda od oglasa – oko 120 milijuna dolara, prema eksternim procjenama. Musk je iznio i plan za uvođenje opcije online plaćanja koja bi trebala proizvesti prihod od 1,3 milijarde eura do sugerirao da bi mogao monetizirati i Twitter/X-ovu golemu arhivu razgovora kao resurs za treniranje chatbotova i sličnih modela umjetne inteligencije.
S obzirom da oglasi trenutno donose oko 90 posto prihoda tvrtki, njihova zamjena zasad graniči sa znanstvenom fantastikom – no Muskovi pobornici reći će da je ovaj poslovno-tehnološki vizionar prebrodio i teže izazove u svojim ostalim tvrtkama, Tesli, Space X-u i Neuralinku.
“Ako trenirate chatbot u kaljuži, što možete dobiti nego kaljužu?”, odvraća na tu ideju Rakar, dok model pretplate smatra problematičnim dok god je povezan s podizanjem dosega pretplatnika, bez obzira na sadržaj koji objavljuju. Jesu li onda Twitteru/X-u dani odbrojani i hoće li to biti nezamjenjivi gubitak za globalnu javnu diskusiju.
“Ne postoje nezamjenjivi, uvijek se nađe netko tko će to napraviti bolje. Ali problem s društvenim mrežama je što je barijera sada strašno visoka. Jako je teško na etabliranom tržištu stvoriti nešto novo. Jedina nova društvena mreža u zadnjih desetak godina je TikTok. Čovjek mora imati doista sjajnu i originalnu ideju i vrhunsku izvedbu da bi uspio narušiti postojeće odnose. Ali s obzirom da Twitter aktivno radi na vlastitoj irelevantnosti, onda će sasvim sigurno nešto drugo ispuniti taj prostor”, sumirao je Rakar.
Ipak, naš sugovornik još vjerojatnijim smatra scenarij u kojem drugi investitori naprosto izguraju Muska kako bi spasili svoju investiciju u X. Musk je podigao kredite od ukupno 13 milijardi dolara pri kupnji Twittera i, prema izvještaju Reutersa, mora plaćati 1,2 milijarde dolara kamata godišnje. A jedan od glavnih dioničara je Kingdom Holding Company, investicijska tvrtka saudijskog princa Alvalida bin Talala.
“Oni neće dopustiti da to tek tako nestane. Tražit će se neka odgovornost i kompenzacija. Oni će to tolerirati neko vrijeme, ali kad shvate da od toga nema ništa, onda će to dobiti jednu drugu dimenziju. A vjerojatno se to već dešava u pozadini”, ocjenjuje Rakar, koji ne isključuje ni mogućnost da skandali oko X-a nanesu reputacijsku štetu i ostatku Muskovog poslovnog carstva.