DOK-ING-ovi roboti čiste minska polja u Ukrajini, gasili su i opasan požar u Osijeku. Što iduće spremaju?

Aktualno Petar Stošić 22. stu 2023. 06:59
featured image

22. stu 2023. 06:59

DOK-ING se od svojih početaka u Domovinskom ratu do danas profilirao kao vodeća svjetska tvrtka specijalizirana za robotske sustave za opasne i izvanredne situacije i okruženja. Forbes Hrvatska imao je priliku posjetiti njihov pogon u Zagrebu i razgovarati s vlasnikom tvrtke Vjekoslavom Majetićem o aktualnim projektima i planovima.

“Ne šaljite čovjeka da obavlja posao stroja”, glasi moto DOK-ING-a, tvrtke iz Zagreba koja proizvodi sofisticirane robotske sustave za čitav niz opasnih zadataka. Osim razminiranja – samo u Hrvatskoj uklonila su više od 150 tisuća ubojitih sredstava – njihova robotizirana vozila služe pri gašenju požara, hitnim slučajevima, nuklearnoj, kemijskoj, biološkoj i radiološkoj (NKBR) zaštiti, čak i protuterorizmu.

Vjekoslav Majetić, osnivač i vlasnik DOK-ING-a, pokrenuo je ovu tvrtku prije više od 30 godina, u jeku Domovinskog rata. Tvrtka se otada do danas svojim inovativnim rješenjima nametnula kao globalni lider u tom tehnološki zahtjevnom sektoru, a svoje specijalizirane proizvode izvozi u preko 40 zemalja.

Majetić je prošle godine dobio prestižnu nagradu hrvatskog EY poduzetnika godine koju dodjeljuje međunarodna tvrtka Ernst&Young, dok je sam DOK-ING dosad osvojio više od stotinu međunarodnih nagrada u područjima poslovanja, inovativnosti i tehnologije.

“Osnovali smo tvrtku 1991. godine. Uspješno radimo svo ovo vrijeme, razvijamo sredstva za pomoć ljudima, otklanjanje posljedica ratova i sličnih katastrofa. Razvili smo robote za krizne situacije, razvili smo opremu za spašavanje ljudi u posebnim uvjetima. I dan danas se borimo da pomognemo u zaštiti okoliša. Ovdje iza mene je postrojenje za zbrinjavanje otpada kao naš najnoviji proizvod u borbi protiv zagađenja zemlje – ne samo Hrvatske, nego čitav svijet ima problema s otpadom, pa smo razvili postrojenje koje može pomoći u ekološkom zbrinjavanju otpada”, rekao nam je Majetić pri obilasku pogona tvrtke u Zagrebu.

Mi smo uz svaki naš proizvod, dužni napraviti obuku korisnika koji po završetku dobivaju certifikat da su sposobni upravljati takvim strojem.

Vjekoslav Majetić

Predstavio nam je njihov novi robotizirani sustav Looper, nazvan tako zbog koncepta kružnog procesa prerade otpada: “Otpad organskog porijekla koji stavimo na preradu pretvara se u plin, prerađujemo ga kemijsko-temperaturnim načinom gdje ga razdvajamo na plinsku i krutu komponentu da bi ih dalje mogli koristiti. Plinska komponenta nam može koristiti kao gorivo, jer smo tu dobili veliku količinu vodika koji je proglašen gorivom budućnosti, a u krutoj komponenti imamo i grafit koji je jako važan kod proizvodnje nekakvih grafitnih vlakana, punila i svega što se može koristiti u industriji. Najvažnije je tu da mi nemamo dimljenja u okolinu, nemamo zagađenja, nemamo smrada, a proizvodimo nešto što je korisno za sve nas u okolini.”

Looper: Sustav za preradu otpada koji proizvodi energiju i sirovine

Njihov drugi robotski sustav na daljinsko upravljanje, MVF-5 Tusk, dobio je priliku iskazati se u akciji u katastrofalnom požaru koji je u listopadu izbio u odlagalištu plastičnog otpada u prostoru tvrtke Drava International u Osijeku. Podsjetimo, troje vatrogasaca je ozlijeđeno u gašenju požara koji je ispustio velike količine toksičnih spojeva poput dioksina i furana u atmosferu.

MVF-5 Tusk je na stranici DOK-ING-a opisan kao višenamjenski robotski sustav za hitne slučajeve čiji je primarni cilj “gašenje požara u ekstremnim uvjetima, u nepristupačnim područjima visokog rizika, uklanjanje zapreka i krhotina bez izravne prijetnje operaterima”.

“Kad se (požar u Osijeku) već dogodio, jedan dio naše pomoći i doprinosa je taj da smo razvili strojeve za gašenje požara, ali i za druge intervencije. Takvim strojevima su se nažalost morali poslužiti naši vatrogasci kod Osijeka, ali to nije prvi put da smo bili u intervencijama kod požara koji su nastali ovako masivnim i neprimjerenim skladištenjem materijala.”

MVF-5 Tusk pomagao vatrogascima u opasnom požaru u Osijeku

“Mi smo s uspjehom pomogli vatrogascima koliko smo mogli da bi se taj požar sanirao i zaustavio. Jednim dijelom je (vozilo) poslužilo za hlađenje okolnih građevina, da se požar ne proširi, zahvaljujući i korisnicima koji su obučeni da bi upravljali s takvim jednim robotskim vozilom”, navodi Majetić o ovom slučaju.

“Uz vozilo, jasno, ide i obuka koju su vatrogasci koji rade s takvim vozilom prošli. Mi smo uz svaki naš proizvod, dužni napraviti obuku korisnika koji po završetku dobivaju certifikat da su sposobni upravljati takvim strojem”, naglašava.

“Mogu vam reći da to uopće nije jednostavno, vrlo je zahtjevno, pogotovo u takvim vozilima za krizne situacije gdje imamo stotine funkcija koje se moraju pratiti, od telemetrije do goriva, vode, pjene, vjetra”, dodaje Majetić: “Mi imamo komandne centre koji mogu biti udaljeni do kilometar ili dva, ali naša preporuka i način na koji educiramo ljude je da budu na nekih 500 metara gdje mogu u potpunosti kontrolirati, a biti u nekoj (sigurnoj) zoni.”

Civilna zaštita ima ukupno tri ovakva vozila koja se mogu koristiti i u potresima, kod kontaminacije i u drugim kriznim situacijama, u Osijeku, Zagrebu i Rijeci, rekao nam je. MFV-5 Tusk, naime, ima širok raspon mogućih primjena: za izviđanje, uklanjanje prepreka, gašenje požara, podršku u spašavanju, uklanjanje opasnih materijala, logističku podršku i druge. Opremljen je rotacijskom hvataljkom, ralicom i hidrauličkom rukom za gašenje požara vodom ili pjenom.

MV-4 Scorpion i MV-10 Bison čiste minska polja u Ukrajini

A treći tip vozila – onaj za razminiranje, MV-4 Scorpion, tvrtka redovito isporučuje u Ukrajinu. I on raspolaže ralicom, rotacijskom hvataljkom i hidrauličkom rukom za kopanje, rezanje i rukovanje opasnim objektima. Ovo vozilo pokazalo se izuzetno učinkovitim u čišćenju golemih minskih polja u ratom devastiranoj zemlji. Otporno je na sve protupješačke mine i eksplozivna sredstva ekvivalentne snage, ali može izdržati i eksploziju protutenkovske mine, stoji na stranicama tvrtke. Jedno ovakvo vozilo može očistiti do tisuću kvadratnih metara na dan.

DOK-INGIznosRast
Prihod37.41 milijun+6.69%
Dobit6.77 milijuna+19.31%
Aktiva45.26 milijuna+26.86%
Kapital i rezerve28.13 milijuna+19.5%
Dugoročne obveze3.28 milijuna
Broj zaposlenih160
Podaci za 2022., iznosi u eurima. Izvor: Infobiz.

Osim Scorpiona, tu je i MV-10 Bison, izdržljiviji model za teže zadatke, odnosno za čišćenje protutenkovskih mina, također opremljen širokim dijapazonom alata: frezom i mlatilom za neutraliziranje mina, ralicom i rotacijskom hvataljkom za probijanje i uklanjanje prepreka te valjkom za čišćenje puta.

Majetić kaže da iskustvo, odnosno tehnologiju koju su razvili pri razminiranju Hrvatske sada dijele diljem svijeta: “Trenutno smo najveći proizvođač opreme za razminiranje u segmentu vozila za uklanjanje ubojitih sredstva. Već smo isporučili petnaestak vozila u Ukrajinu i u tijeku je mjesečna isporuka po četiri nova stroja, s edukacijom koju radimo za korisnike. Mjesečno kod nas dolazi po tri tima na edukaciju i preuzimanje strojeva te s njima odlaze raditi na minskim poljima u dijelu koji nije u borbenim aktivnostima.”

“Kod razminiranja operater ne samo da može, nego mora držati sigurnosnu distancu i imati svu zaštitnu opremu ili centre za upravljanje takvim strojevima gdje je zaštićen od krhotina ubojitih sredstava koja se eventualno mogu aktivirati”, ističe, izražavajući zadovoljstvo zbog “statusa ozbiljnog proizvođača i distributera te opreme” koji su stekli izvozom u Ukrajinu.

Ipak ništa od zajedničke proizvodnje u Ukrajini?

Neki ukrajinski mediji nedavno su pisali i o navodnim planovima zajedničke proizvodnje ovih strojeva u toj zemlji, ali od vlasnika tvrtke nismo dobili potvrdu takvih napisa. Takva investicija bi, napominje, ovisila o njenoj isplativosti.

Trenutno smo najveći proizvođač opreme za razminiranje u segmentu vozila za uklanjanje ubojitih sredstva

Vjekoslav Majetić

“To zavisi o količini. Ako bismo počeli proizvodnju i proizveli 10-20 strojeva, glupo je graditi tvornicu tamo, jednostavnije je kupiti ih. Ako će biti (potrebno) 50-100 strojeva, što mislim da bi njima trebalo, onda treba eventualno razmišljati o transferu dijela proizvodnje. No mislim da Ukrajina nije predaleko i jednostavnije je i njima i nama da kupe gotov proizvod i da ga upotrijebe”, dao je do znanja Majetić.

Razminiranje je i inače core business DOK-ING-a od kojeg su i krenuli u Hrvatskoj. Otada do danas došli su do vodeće svjetske pozicije. Naime, drže više od 80 posto globalnog tržišnog udjela strojeva za humanitarno razminiranje.

XLPD Groundhog u rudnicima u Africi

Tu su i sustavi za rudarenje – prije svega XLPD (Extera low profile versatile platform, odnosno svestrana platforma izuzetno niskog profila Groundhog) koji je, kako ga opisuju na stranicama tvrtke, dizajniran da izdrži najteže radne uvjete u rudarskoj industriji, siguran i učinkovit.

“Trenutno izvozimo kompletne setove strojeva za rudnike platine, kroma i nikla u Africi. To nam uspješno ide, razvijamo taj program setova. Sigurno da nam je rudarstvo perspektivnije (na dugi rok od razminiranja), efikasnost i cijena rudarenja se smanjuje. Zato je taj proizvod u fokusu”, poručuje.

“Žao mi je da je potreba za strojevima (za razminiranje) takva kakva je, ali moji ljudi i ja smo uspjeli smanjiti konzekvence takvih ratnih operacija”, zaključuje Majetić, koji inzistira da se ipak ne radi o vojnoj opremi, odnosno da vozila ne sudjeluju u ratnim operacijama.

MV-3 Hystrix za protuterorističke akcije

DOK-ING je u ožujku predstavio i svoje novo robotsko vozilo MV-3 Hystrix, namijenjeno za protuterorističke akcije, talačke krize i društvene nerede . Proizvođač ga opisuje kao “noćnu moru terorista” koja specijalcima pruža maksimalnu sigurnost za djelovanje i u zatvorenim prostorima kao što su trgovački centri, hoteli, zračne luke, sportske i koncertne dvorane.

Vozilo se može koristiti s taktičkim timom ili samostalno, a osim štita iza kojeg se taktički tim može skloniti, a koji ga štiti od metaka i ručnih bombi, raspolaže i opsežnom dodatnom opremom kao što je bljeskalica za ometanje neprijatelja, harpun za probijanje prepreka te brojne kamere za izviđanje. Uza sve to, može prevoziti balističke štitove, streljivo, oružje, ljestve i drugu taktičku opremu. I njime se jednostavno daljinski upravlja pomoću specijalnog joysticka.

Majetić nam je u obilasku pogona pokazao i sustav za simulaciju potresa koji su izradili za Civilnu zaštitu, a kakav, kako tvrdi, nema nitko u svijetu: “Možemo simulirati sve potrese. To je edukacijska naprava za Ministarstvo unutrašnjih poslova i Civilnu zaštitu. Dovršili smo je i mislim da svi skupa možemo biti ponosni što Hrvatska ima jednu takvu edukacijsku napravu kojom se može svima pokazati što znači ovo što se događalo u Petrinji, što smo imali u Zagrebu… da mogu doživjeti potrese kakve možemo očekivati i kakvih je bilo u prošlosti.”

DOK-ING je svoje robotske sustave dosad izvozio po svim svjetskim kontinentima, a glavne destinacije za izvoz su im, osim Ukrajine, Amerika i Južna Afrika.

Zastupljeni od Šri Lanke do Kolumbije

Osim toga, zanimljivo, koriste se i za uništavanje nasada koke i kanabisa. U drugim zemljama Južne Amerike tražena su njihova vozila za rudarenje, baš kao i u Africi, dok u Europi najviše izvoze u Austriju. Te sustave za razminiranje traže i Turska, Izrael, Irak, Saudijska Arabija, pa i Šri Lanka. Osim primarnog proizvodnog pogona i sjedišta u Zagrebu, ima sekundarni pogon u Slunju, s ukupno 220 radnika.

Mnoge tvrtke su, u nedostatku domaće radne snage koji je sve veći problem, pribjegle zapošljavanju stranih radnika, no ne i DOK-ING. Po riječima vlasnika, uspjeli su zadržati dobre domaće radnike koji znaju svoj posao tako što ih adekvatno kompenziraju. A tvrtka u njavećoj mjeri proizvodi i strojeve i softver za njih. Osim daljinskog upravljanja, razvili su i funkciju autonomnog rada svojih sustava.
“Sve se razvija u DOK-ING-u, mi smo neovisni o bilo kome. Jasno, dali smo da se dio hardvera radi van tvrtke jer imamo prevelike zahtjeve da bismo mogli sve napraviti ovdje. Ponosam sam na to, na moje inženjere i radnike koji vladaju onim što smo napravili”, poručuje Majetić.

U isto vrijeme, dodaje, i dalje šire svoje poslovanje: “Mi se širimo, a sad, do koje mjere će to ići ovisit će o situaciji na svjetskom tržištu. Ovi novi proizvodi koje razvijamo će sigurno tražiti povećanje proizvodnog kapaciteta. No kad iziđemo iz prototipne proizvodnje u komercijalizaciju, onda ćemo znati što ćemo.”

Pri tome, objasnio nam je, prvenstveno misli na spomenuti sustav za preradu otpada Looper, za koji su trenutno u pregovorima s različitim potencijalnim kupcima. Protutetorističko vozilo Hystrix je pak ušlo u komercijalnu fazu proizvodnje, ali i za njega su pregovori još u tijeku. Zanimljivo je da je jedan od izglednih kupaca i hrvatska Specijalna policija, koja je i sudjelovala u izradi i testiranju ovog impresivnog vozila.