Francuzi razgrabili subvencije za električne aute namijenjene siromašnima

Aktualno Forbes Slovenija 17. velj 2024. 10:27
featured image

17. velj 2024. 10:27

Kako bi potaknula prelazak na električnu mobilnost, Francuska je u prosincu uvela pristupačan leasing električnih vozila za siromašnija kućanstva. No ovaj je tjedan zbog velike potražnje već obustavila natječaj.

Francuska je početkom godine uvela tzv. “socijalni leasing” čija je svrha poboljšati pristup električnoj mobilnosti za siromašnija kućanstva. Shema je pojedincima s godišnjim prihodom do 15.400 eura nudila najam automobila uz mogućnost kupnje električnih gradskih automobila (za manje od 100 eura mjesečno) i kombija (150 eura). Drugi uvjet bio je da primatelj putuje na posao najmanje 15 kilometara udaljen od kuće – izvještava Forbes Slovenija.

Za najam vozila nije potreban početni polog. On traje tri godine uz mogućnost jednokratnog produljenja.

No u utorak, šest tjedana nakon početka natječaja, država je objavila da ga zatvara jer je potražnja bila tolika da su potrošili sav novac. Vlada je u ovogodišnjem proračunu predvidjela 1,5 milijardi eura, što je dovoljno za 20.000 zakupnina, ali je zbog velike upitnosti povećala broj korisnika na 50.000 i obustavila natječaj.

Francuski automobili najtraženiji

Subvencije su se mogle dobiti samo za vozila s dovoljno niskim ugljičnim otiskom, s time da se nisu dijelile kupcima kineskih električnih automobila. U sklopu leasing sheme kupci su najčešće birali grupu Stellantis koja posjeduje marke Peugeot i Citroën te Renault, prenosi LeFigaro.fr.

Već krajem ove godine natječaj bi trebao biti ponovljen. “Socijalni leasing bio je izvrsna inicijativa za zaštitu slobode kretanja najograničenijih kućanstava”, rekao je Tavares za LeFigaro.fr.

Mjera je bila usmjerena na Francuze s niskim primanjima koji puno voze i ne kupuju nove automobile iz financijskih razloga. Budući da trenutačno ne postoji tržište za rabljena električna vozila, e-mobilnost za njih nije opcija. Ponuda koja je uvelike snizila cijenu novog električnog automobila tako je bila žrtva vlastitog uspjeha.

Smanjene subvencije za bogatije

Zasebno, Francuska također nudi subvencije za kupnju električnog automobila, ali one ovise o prihodu kupca. Subvencije za one s višim primanjima ovoga su tjedna smanjene za petinu, s pet tisuća na četiri tisuće. Razlog je što ne želi premašiti ukupni proračun za ovu godinu. Subvencije za kupce slabijeg primanja ostaju na sedam tisuća eura.

Visine subvencija u Hrvatskoj nisu povezane sa socijalnim statusom građana.

Nema subvencija, nema ni interesa

No, vozači su upozorili francusku vladu da osigura novi novac i spriječi njemački scenarij. Njemačka je s novom godinom ukinula subvenciju koju tamo zovu ekološki bonus, a prodaja novih električnih automobila ove je godine jako pala. U siječnju su električni automobili činili samo 10 posto kupnje novih automobila, dok je prošlogodišnji udio bio 18,4 posto, prenose francuski mediji.

Constantin Gall iz njemačkog ogranka konzultantske tvrtke Ernst & Young izjavio je početkom veljače za Wall Street Journal da zbog izostanka subvencija očekuje daljnji pad broja registracija novih električnih automobila u nadolazećim mjesecima, jer su cijene i dalje previsoka za prosječnog kupca.

Podsjetimo se, Njemačka je dosta brzo povukla subvencije. Naime, sredinom studenoga, na inicijativu oporbenih demokršćana, Ustavni sud odlučio je i presudio da se 60 milijardi eura koje je Vlada 2021. godine izdvojila za upravljanje krizom povezanom s pandemijom, a potom nije potrošila, ne može koristiti za zeleni prijelaz izvan službenog proračuna, kamo ih je 2022. preusmjerila vlada Olafa Scholza.