Sono Motors odustao od solarnog električnog auta koji ga je odveo u stečaj, okreće se ‘solarima na svakom vozilu’

Svijet Nikolina Oršulić 11. velj 2024. 18:54
featured image

11. velj 2024. 18:54

Minhenska tvrtka za solarnu tehnologiju Sono Motors objavila je u srijedu kako je ispunila sve preduvjete za izlazak iz stečaja do kraja ovog mjeseca. Stečajni sud u Münchenu odobrio je njihov plan stečajnog postupka i restrukturiranja tvrtke. Tvrtka je dobila i nove direktore koji nastavljaju predvoditi solarnu revoluciju u prometu, ali bez svoje perjanice Siona

Stečajni sud u Münchenu odobrio je plan Sono Motorsa o nesolventnosti i restrukturiranju, objavila je tvrtka u srijedu. Također, potvrđen je i ugovor s kanadskom investicijskom tvrtkom Yorkville, a Jan Schiermeister i Denis Azhar postali su novi direktori. Važne su to prekretnice koje bi tvrtku trebale izvesti iz stečajnog postupka.

“Zatvaranje investicije Yorkvillea dogodilo se nakon ispunjenja preduvjeta, što uključuje sudsko odobrenje plana i povlačenje zahtjeva Sono Group N.V. za preliminarni stečajni postupak. Prva tranša investicije iz Yorkvillea financirana je 6. veljače 2024. godine, a očekuje se kako će preostale formalne radnje potrebne za izlazak Sono Motors iz stečaja biti zaključene do 29. veljače”, navodi se u priopćenju iz tvrtke, a za Forbes Hrvatska to potvrđuje i Schiermeister.

Minhenska tvrtka uz vodstvo mijenja i poslovni model, što je međusobno povezano. Schiermeister i Azhar, kako se navodi, imaju pozamašno iskustvo u industriji autobusa, kamiona i automobilskoj industriji. Fokus tvrtke bit će upravo na rješenjima za te tipove vozila. Sono Motors razvija solarne komplete za naknadnu ugradnju na autobuse, ali i za električne kamione, hladnjače i prikolice.

Sono Motors razvija solarne komplete za naknadnu ugradnju na autobuse, ali i za električne kamione, hladnjače i prikolice, Foto: Sono Motors

“Naš solarni komplet za autobuse je spreman za tržište, on može smanjiti potrošnju energije autobusa i, kao rezultat toga, njegove troškove i emisije ugljičnog dioksida. Proizvod se može naknadno ugraditi u gotovo svaki autobus i stoga se obraća velikom potencijalnom tržištu”, izjavio je Schiermeister.

Da su im proizvodi spremni za tržište potvrdio je i Azhar dodavši kako Sono Motors nastavlja biti pionir u solarnoj mobilnosti te da i dalje djeluju imajući na umu viziju svijeta bez fosilnih goriva. “Sa znanjem, iskustvom i inovacijama koje smo stjecali u više od pet godina istraživanja i razvoja u sektoru, naši prvi proizvodi su spremni za tržište. Osim toga, vjerujemo da daljnja samostalna rješenja i naše intelektualno vlasništvo imaju potencijal za stvaranje uspješnog poslovanja u godinama koje dolaze.”

Naša vizija ostaje svijet bez fosilnih goriva. Želimo aktivno doprinijeti smanjenju emisija CO2 našim sto posto zelenim solarima za vozila, kazao je za Forbes Hrvatska Schiermeister. Dodao je kako im je fokus Solar Bus Kit. Razvili su i sustav solarne integracije za automobile razvijajući Sion koji će također ponuditi na tržištu. “Primarni nam je cilj na europsko tržište lansirati Solar Bus Kit kako bismo smanjili emisije ugljičnog dioksida u javnom prometu što je više moguće. U idućem desetljeću i dalje će cestama kružiti dizelski autobusi, a naše rješenje može smanjiti njegov ugljični otisak”, rekao je.

Prvi ugovor

Objavili su i vijest o potpisivanju prvog ugovora o suradnji s mađarskom tvrtkom Nova-Papír Zrt koja će biti posrednik za prodaju solarnih autobusnih kompleta. Do kraja iduće godine cilj im je prodati 81 takav komplet na mađarskom i tržištu istočne Europe.

Sono Motors planira potpisivati još takvih ugovora u različitim zemljama kako bi svoje solarne tehnologije ponudile što većem tržištu.

Veliki je to zaokret u odnosu na proizvod s kojim se Sono Motors predstavio tržištu. Prije godinu dana, u veljači prošle godine Sono Motors objavio je vijest kako gasi Sion program kojim je zainteresirao širu zajednicu. Naime, minhenska tvrtka napravila je prototip električnog automobila obloženog solarnim ćelijama koji se sam puni. Automobil Sion bio je oličenje zelene revolucije na kotačima i kao takav prava atrakcija. U prednarudžbama se za svoj primjerak Siona zabilježilo 45 tisuća ljudi. No, tvrtka je upala u probleme iz kojih sada, čini se, pronalazi izlaz.

Zaljubljenost u Sion

Sono Motors su u siječnju 2016. godine osnovali Laurin Hahn, Navina Pernsteiner i Jona Christians u njemačkom Kerbenu. Već tada, davno prije no što je Europska unija izglasala Zeleni plan, trio se zalagao za smanjenje zlouporabe neobnovljivih resursa poput nafte. Promet je najveći konzument te sirovine, a svake godine transportom se proizvede 128 milijuna tona ugljičnog dioksida. To su navodili kao razloge zašto nema budućnosti za motore s unutarnjim izgaranjem te kako je budućnost mobilnosti u održivosti.

Odmah su privukli pozornost investitora i osvojili podršku zajednice. U istoj godini uslijedile su dvije crowdfunding kampanje kojim se financirala izgradnja dvaju funkcionalnih prototipa. Na Indiegogu su osigurali 549,995 eura i podržalo ih je 1.686 ljudi, a na Seedrsu su dobili još i veću podršku – 1,8 milijuna eura.

Sljedeće godine pokazali su svijetu prototip svog automobila. Kad kažemo pokazali, uistinu to i mislimo. Sion, to vozilo budućnosti, odradilo je europsku turneju poput prave zvijezde obišavši 42 grada u deset zemalja. Potencijalni kupci mogli su se izjasniti obazrivom proizvođaču što im se sviđa, a što ne. Činjenica je da su se pritom mnogi zaljubili u taj automobil koji je solarne ćelije imao na krovu, haubi, vratima i ispod prtljažnika.

Sion je zamišljen u dvije verzije. Urban s baterijom od 14,4 kilovat-sati i domet od 120 kilometara kojem je predviđena cijena bila 13.200 dolara te Extender s baterijom od 30 kilovat-sati, dometom oko 250 kilometara i cijenom od 17.600 dolara. Cijene nisu uključivale bateriju koja se trebala zasebno kupiti ili se koristiti na leasing. S vremenom cijene su rasle, jeftinija verzija dosegla je oko 25 tisuća dolara.

Obećanje koje je ishlapjelo

Serijska proizvodnja trebala je početi 2019. godine. Za to je trebao biti zadužen Valmet Automotive, finska tvrtka koja je nekoć bila dio Saab grupe. Sion je uspješno prošao i testiranja. No, sve su se nade za dobivanje ključeva Siona raspršile kada je 24. veljače 2023. godine suosnivač Hahn na stranicama tvrtke izvjesio blog objavu kako se program ukida.

“Sono Motors postaje isključivo tvrtka za solarnu tehnologiju i moramo ukinuti Sion program. Iznimno smo tužni što prekidamo taj program u trenutku kada smo toliko blizu da ga izvedemo na ulice. I dalje smo potpuno predani učiniti stvarne promjene u mobilnosti i svakom vozilu omogućiti da bude solarno. Stoga smo odlučili nastaviti s našim B2B solarnim poslovanjem. Bila je to teška odluka, kao što možete i zamisliti i nismo je lako donijeli. Unatoč više od 45.000 rezervacija i prednarudžbi za Sion, bili smo prisiljeni reagirati na nestabilnost financijskog tržišta i racionalizirati naše poslovanje. Uzimajući u obzir i resursno intenzivnu prirodu programa Sion, uključujući potrebe za osobljem, sada provodimo program značajnog smanjenja troškova. To uključuje otpuštanje oko 300 zaposlenika.”

Hahn je izdvojio i tri glavna razloga zašto im nije uspjelo. Prvi je bio nedostatak potpore ulagača. Tržište kapitala nakon pandemije bilo je poprilično depresivno i kapitalno intenzivan hardverski proizvod poput automobila nije imao dobre šanse. Nisu mogli računati na državne potpore.

Prikupili smo više od 330 milijuna eura od 2016. godine, a manje od 1 posto toga dolazi od države, požalio se startupovac. I Sono Motors snosi dio krivice za propast projekta jer je podcijenio koliko će teško biti prikupiti potreban kapital.

“Sva kašnjenja uzrokovana prikupljanjem sredstava ili drugim čimbenicima utjecala su na razvoj, a time i na vremenski raspored, što je opet zahtijevalo više sredstava”, ustvrdio je Hahn praktički govoreći kako je razvoj takvog projekta rupa bez dna, a svaki odmak od plana dodatno je produbljuje.

Ovome su prethodila i druga upozorenja javnosti. U objavi iz prosinca 2022. godine na poslovnoj društvenoj mreži LinkedIn, Hahn je napisao WE FAILED (eng. nismo uspjeli). Izrazio je žaljenje što nisu uspjeli dovoljno dobro predstaviti dobrobiti svog proizvoda, ali i zato što nisu uspjeli smanjiti emisije ugljičnog dioksida. Požalio se na pandemiju koronavirusa, globalnu energetsku krizu, rat u Ukrajini, inflaciju i rast referentnih kamatnih stopa. Sve je to značajno utjecalo na raspoloženje na tržištu kapitala i pretvorilo osiguravanje investicije u veliki izazov.

U svibnju prošle godine pokrenut je stečajni postupak. Podijeljeni su otkazi, no sklopljen je ugovor s hedge fondom Yorkville nakon čega je svim zaposlenicima koji su dobili otkaz ponuđen povratak na posao. Prije dva dana sjela je i prva uplata iz tog fonda čije bi ulaganje, kako su prethodno najavljivali iz tvrtke, trebalo dostajati za održavanje poslovanja do kraja 2024. godine.

Solarni električni automobili

Zamjerka solarnim električnim vozilima je da se sporo pune, osobito ako dio dana provode u garažama, zaklonjena od sunca. Broj solarnih ćelija na krovu automobila daleko je manji od onoga na krovu kuće. Uz to, postavljanje solara na automobil je skuplje. Stoga osmišljanje sustava za kamione, autobuse i prikolice ima smisla.

Ipak, postoji nekolicina proizvođača koji ustraju na solarnim električnim automobilima. Među njima je i nizozemski Lightyear. Domet modela Lightyear One je 725 kilometara, može ubrzati do sto kilometara na sat za deset sekundi, a kada je na suncu solari mu dodaju 12 kilometara veći domet po satu.

Predstavljanje Lightyeara, solarnog električnog automobila s najvećim dometom, Foto: Lightyear

No, i taj je proizvođač taman prije nego što je na tržište lansirao novi model upao u probleme.

Solarnih električnih automobila ima i među autonomnim vozilima, primjer je Stella Ersa. Taj je automobil programiran da se, kada mu je baterija slaba, odveze na osunčano mjesto. 

Velikani automobilske industrije također koketiraju sa solarima. Toyota je u suradnji sa Sharpom i Japanskom razvojnom organizacijom za energiju i tehnologiju razvila Prius sa solarnim panelima.

Pred tim trendom popuštaju čak i oni koji su najviše prigovarali solarima na automobilima, a među njima je bio i osnivač Tesle Elon Musk. Iako je 2017. godine govorio da je to neučinkovito, sada Teslin Cybertruck nudi mogućnost nadogradnje solarnih panela za povećanje dometa.

Ideja je dojmljiva, ali zasad je to skup sport s upitnim rezultatima. Zanimljivo će biti pratiti Sono Motors i hoće li njihovo novo rješenje biti dovoljno isplativo za opstanak tvrtke.