Ova tvrtka ima odgovor na novu zelenu direktivu: Računaju ugljični otisak teretnih kamiona

featured image

8. svi 2024. 06:54

Transport je odgovoran za otprilike četvrtinu ukupnih emisija ugljičnog dioksida u Europskoj uniji. Više od 70 posto tih emisija dolazi od cestovnog prometa, od čega 27 posto ispuštaju teretni kamioni. Upravo u toj najtežoj kategoriji cestovnih vozila hrvatska tvrtka Lognet prepoznala je prostor za poboljšanja. Osnivač i direktor tvrtke Lognet, Milan Ora, za Forbes Hrvatska pojasnio je što se sve može poduzeti i kako softver koji je razvila njihova tvrtka pomaže u rješavanju problema

Održivost se velikom brzinom profilira kao ultimativni cilj pospješivanja poslovanja europskih tvrtki. Najviše prostora za napredak imaju najveći zagađivači, a sektor prometa svakako spada u njih.

Zagrebačka tvrtka Lognet, osnovana 2009. godine, razvila je softver za transport, organizaciju prijevoza i optimizaciju skladišnog poslovanja, a odnedavno je ponudila i rješenje koje izračunava ugljični otisak.

“S početkom 2024. godine stupila je na snagu EU Direktiva o korporativnom izvještavanju o održivosti koja obvezuje brojne velike kompanije na izvještavanje o svom CO2 otisku”, kaže Milan Ora, osnivač i direktor Logneta, pojašnjavajući kako će se kompanije u sektoru transporta i logistike osobito morati pozabaviti time jer su veliki emiteri ugljičnog dioksida.

Direktiva o korporativnom izvještavanju o održivosti (eng. The Corporate Sustainability Reporting Directive – CSRD) ove je godine stupila na snagu za velike listane kompanije. Iduće godine obuhvatit će i ostale velike kompanije s više od 250 zaposlenih.

Ugljična računica

U njegovoj su se tvrtki, doznajemo, tri godine pripremali za te regulativne promjene kako bi ih dočekali spremni. Naime, u tom su razdoblju razvijali softver Lognet Carbon Accounting koji automatski izračunava CO2 za svaki prijevoz robe.

“Svaki prijevoz ostavlja drugačiji ugljični otisak jer je drugačija težina tereta na kamionu, kao i ruta kojom se kretao. Ručno je to gotovo nemoguće precizno izračunati”, tumači Ora. Nadodaje kako time što detektira gdje i kada ti staklenički plinovi nastaju, softver nudi uvid kako smanjiti njihove emisije, ali i troškove kompanije.

“Smanjenje CO2 u stvarnosti znači smanjenje potrošnje goriva, a gorivo u ukupnim troškovima prijevoza može sudjelovati do čak 50 posto. Za smanjenje potrošnje goriva ključna je popunjenost kamiona. Zato Lognet Carbon Accounting iskazuje popunjenost vozila za svaki prijevoz, pojedinu rutu ili pojedinog partnera, a posebno ‘prazne’ kilometre. Tako kompanije brzo uoče gdje su generatori CO2, odnosno područja za uštede”, analizira pokretač Logneta koji je po struci ekonomist.

“Razvoj softvera traje dugo. Naši ljudi rade na rješenjima koja će biti potrebna u ovoj industriji za godinu, dvije ili pet. Tako da ono što razvijamo sada mora biti u skladu s potrebama koje će naši partneri imati za tri godine. Zato jako puno razgovaramo i planiramo s njima. Često na početku razvoja neke nove funkcionalnosti krećemo od praznog papira, a onda dalje kroz implementaciju tražimo poboljšanja. Kada proizvod zaživi, snaga mreže naših partnera dođe do izražaja na način da kontinuirano gura proizvod da bude bolji i razvija se. To je neprestani proces usavršavanja.”

Milan Ora, Lognet

Nakon završetka Ekonomskog fakulteta u Zagrebu, pohađao je i poslovne škole IEDC Bled i London Business School. Prije vlastitog poslovnog pothvata, više od 15 godina Ora je radio na pozicijama srednjeg i visokog menadžmenta u prehrambenim tvrtkama poput Zagrebačke pekarne Klara, Dukata i Babić pekara, a bavio se i financijskim savjetovanjem radeći za M&A konzultantsku kuću Caper. Iako nije IT-jevac, ta su mu radna iskustva otvorila oči koliko bi benefita mogla donijeti digitalizacija logističkih procesa.

“Logistika čini 14 posto ukupnog BDP-a zemalja EU. Logistika nije samo velika industrija nego je i kompleksna, posebno zbog toga što velike kompanije koriste u pravilu vanjske prijevoznike. Cijela jedna industrija zasniva se na vanjskim partnerima koji su integralni dio lanca opskrbe bilo koje velike kompanije, što je fascinantno”, ističe Ora.

Napominje kako je organiziranje prijevoza posao koji zahtjeva precizno planiranje i kontinuiranu komunikaciju s prijevoznikom koji prevozi robu i tako preuzima odgovornost za točnost isporuke. I sam je sjedeći negdje sa strane nebrojeno mnogo puta načuo razgovore u kojima se usmeno dogovara prijevoz, a onda baš zato što je sve išlo usmenom predajom, nastaju problemi. “Nekada su kompanije komunicirale s prijevoznicima telefonom, trošile silne sate i na žalost imale informacije ‘u zraku'”, prisjeća se.

Lognet Carbon Accounting identificira područja stvaranja CO2 i na dnevnoj bazi pokazuje kompaniji koliko su blizu ili daleko od ostvarivanja postavljenih ciljeva održivosti.

Atlantic, Konzum, Violeta

Krenuo je reformirati tu industriju pokušavajući tržištu ponuditi softver za jednostavnu i brzu organizaciju prijevoza i razmjenu informacija koje bi u tom slučaju bile na jednom mjestu, dostupne svima koji ih moraju znati. U tome su i uspjeli te su pridobili brojne klijente.

“Radimo s vodećim kompanijama u regiji – od proizvođača hrane i pića, poljoprivrede, trgovačkih lanaca, distributera, velikih industrijskih kompanija pa do farmaceutske industrije. Te kompanije su sa svojim zahtjevima i neprekidnim traganjem za boljim rješenjima značajno utjecale da Lognet postane ovako napredan alat i mi smo im zahvalni na tome. Atlantic, Konzum, Violeta samo su neke od kompanija s kojima Lognet uspješno surađuje u regiji već niz godina”, rekao je za Forbes Hrvatska Ora te dodao kako im je trenutno gotovo svaki treći klijent inozemni.

Prije dvije godine Lognet je preuzeo softver Yard management od kompanije KnowIT te kompanijama ponudio još jednu uslugu – da omoguće dobavljačima, kupcima i prijevoznicima rezerviranje termina dolaska. “Kompleksno smo napravili jednostavnim. U prvom redu rasterećenje zaposlenika i uštedu njihova vremena. Silni sati komunikacije s prijevoznicima su eliminirani, a ručno planiranje utovara i istovara zamijenio je softver koji to napravi brže i bolje od čovjeka”, tumači.

Logistika i sektor prometa odgovorini su za više od trećine globalnih emisija ugljičnog dioksida, Foto: Profimedia

Redefiniranje tržišta

Pojasnio je i kako su i prijevoznicima mnogo olakšali rad. “U prvom redu sve informacije imaju pisanim umjesto usmenim putem. Smanjenjem čekanja na utovar ili istovar gube manje radnih sati vozača i lakše mogu planirati sljedeće poslove i istim kamionima ostvariti više prihode. I ono što je možda i najvažnije, kompanije su dobile kontrolu procesa. Usmene i nepouzdane informacije zamijenili su izvještaji i dashboardi kao alati koji kompanijama pokazuju problematične točke i vode ih prema poboljšanju procesa. Ako znate da se logistika odvija 24/7, točne informacije u realnom vremenu kritične su za upravljanje poslovanjem”, navodi iskusni menadžer koji tvrdi kako su tijekom posljednjih 15 godina svojim rješenjima redefinirali tržište novim tehnologijama i mrežnim povezivanjem.

“Naši partneri, koji posluju prema naprednim standardima, zahtijevaju i napredna rješenja za svoje poslovne procese. Zahvaljujući tome i mi se dodatno razvijamo zajedno s njima”, naglašava Ora.

Prema podacima Fine, Lognet je prošle godine poslovao sa 728 tisuća eura prihoda, 33 posto više nego 2022. godine. Lani im je snažno skočila i dobit, za više od 160 posto, na gotovo 158 tisuća eura. Tvrtka ima dva razvojna centra – jedan u Zagrebu, drugi u Beogradu, a u njima radi dvadesetak ljudi.

Budućnost logistike

Ora smatra kako su već danas vidljivi trendovi koji će zavladati logistikom u budućnosti. To su još veća orijentacija na kupce i pružanje najviše razine usluga, fleksibilnost, održivost i digitalizacija. “Koronavirus, ratovi, poremećaji u lancima opskrbe, inflacija i nedostatak radne snage guraju kompanije prema izgradnji logistike koja je fleksibilna i elastična na promjene”, napominje.

Iako se trenutno o održivosti još uvijek govori uglavnom kroz prizmu izračuna ugljičnog otiska, Ora pojašnjava kako će ona u razdoblju ispred nas biti uključena u sve bitne odluke u logistici. Također, nezaobilazan je i proces daljnje digitalizacije koji, kako tvrdi, donosi veću produktivnost zaposlenika te omogućuje praćenje ključnih trendova u logistici: orijentaciju na kupca, elastične organizacije i održivost.