Kineski proizvođači auto-dijelova, dobavljači Tesle, traže proizvodni prostor u Srbiji
Stručnjak za logističke i industrijske nekretnine Božidar Gaćeša očekuje da se u ovoj godini realizira najmanje pet do šest novih projekata u Srbiji s kompanijama iz auto-industrije, a otkriva i da će doći dobavljači kineske kompanije BYD koja sustiže Teslu po prodaji električnih automobila
Plan Elona Muska da u tvornici Tesle u Njemačkoj uskoro počne s proizvodnjom jeftinijih električnih vozila može biti vrlo značajan i za Srbiju. Naime, tvrtke iz auto-industrije, povezane s Teslom, kako saznajemo, zainteresirane su za pokretanje proizvodnje auto-dijelova u nekom od srpskih gradova. Ono što sada traže je povoljan proizvodni prostor u koji bi se uselili.
„Dobijamo upite baš za Srbiju iz tvrtki koje su u auto-industriji i rade dijelove za njih. To su uglavnom tvrtke iz Kine. One sada prebacuju proizvodnju ovdje, bliže Europi. Lanci opskrbe su pokidani, transport je skup, dugo traje, a i nepredvidiv je. Mi smo za njih možda i najbolja destinacija jer smo blizu EU-a, a imamo dobre uvjete“, kaže za Forbes Srbija Božidar Gaćeša, rukovoditelj odjela za logističke i industrijske nekretnine za Jadransku regiju u CBRE.
On nam je otkrio da su im se, konkretno, javile dvije kineske kompanije koje su u posljednjoj fazi dobijanja posla za Teslu. „Te kineske tvrtke proizvodit će dijelove za Teslinu tvornicu u Njemačkoj“, naglašava Gaćeša.
Da je trend u zakupu proizvodnog prostora u čitavoj regiji sve veći zaključak je konferencije CBRE grupe na kojoj je predstavljen godišnji izvještaj o okolnostima i očekivanjima na tržištu nekretnina jugoistočne Evrope „2024 Real Estate Market Outlook SEE region“.
U bliskoj budućnosti očekuje se, kako su naveli, ekspanzija kako domaćih, tako i međunarodnih investitora, kao i povećanje interesa za manje gradove. Također, geopolitički poremećaji mogu pomaknuti fokus investitora na redizajniranje njihovih lanaca ospkrbe i selidbu proizvodnje u Europu.
Kineski investitori obilazili lokacije
O tome da su investitori iz daleke Kine već obilazili lokacije u Srbiji gdje bi iznajmili prostor za Forbes Srbija govori i Gaćeša. „Dvije kineske tvrtke koje će raditi dijelove za Teslu nedavno su dolazili i obilazili mjesta po Srbiji. Beograd je kompanijama iz auto-industrije skup, a većina bi pokrenula tvornicu u Vojvodini jer je najbliže Europi. Ipak, tu im je najskuplja radna snaga, pa se odlučuju za Jagodinu, Kragujevac, Kraljevo…“
On očekuje, kako kaže, da se u ovoj godini realizira najmanje pet do šest novih projekata u Srbiji s kompanijama iz auto-industrije.
Gaćeša nam je otkrio da će u Srbiju doći i dobavljači kineske kompanije BYD, koja sustiže Teslu po prodaji električnih automobila, i koja je objavila da otvara tvornicu u Segedinu: „Jedan od njihovih dobavljača nam se javio. Planira pokrenuti kod nas proizvodnju dijelova za BYD”.
Prema njegovim riječima, Srbija je privlačna auto-industriji ne samo zbog nižih troškova, „već je bitnije to što je radna snaga obrazovana i ima iskustvo rada u ovoj industriji“.
Zanimljivi Niš i Kragujevac
„Pogotovo im je zanimljiv dolazak u gradove koji imaju sveučilišta, kao što su Niš ili Kragujevac jer tu mogu lako naći ljude koji će biti inženjeri u toj proizvodnji“.
Što se tiče razine cijena zakupnine proizvodnih hala i skladišta, CBRE grupa u idućim mjesecima ne očekuje promjene zbog postupnog smanjenja inflacije i poboljšanja ravnoteže ponude i potražnje.
„Što se tiče skladišnog prostora u Beogradu i okolini, gdje se i nalazi najveći broj, zakup je u prosjeku 4,75 eura po kvadratnom metru mjesečno. Najviše cijene dostižu šest eura, dok se u drugim većim gradovima po Srbiji kreću na razini od 4,25 i 4,75 eura po kvadratu“, ističe Gaćeša.
Kada je u pitanju industrijski prostor, kako dodaje, cijena zakupa ovisi o tome što treba učiniti kako bi netko taj prostor koristio kao tvornicu. „Nekome treba specifičan pod, nekome više ventilacije, jače grijanje… Od svega toga ovisi i cijena, pa se kreće od pet do osam, čak i devet eura po kvadratu za mjesec dana“.
On ne očekuje promjenu cijena najma prostora za proizvodnju, i to u idućih godinu ili dvije. „CBRE ocjenjuje da se cijene neće mijenjati. Inflacija pada, trošak gradnje koji je bio najveći problem se stabilizirao, kamatne stope bi trebalo ići naniže, tako da očekujemo da će ovo tržište ostati stabilno“.