Proizvođaču Rafalea prošle godine dramatično pao broj narudžbi i isporuka aviona
Francuskom Dassault Aviation lani je broj narudžbi i isporuka novih zrakoplova snažno pao. Najdramatičniji pad narudžbi zabilježili su poslovni zrakoplovi Falcon, ali nisu se proslavili ni borbeni avioni Rafale
Prošla je godina za Dessault Aviation, tvrtku koja proizvodi borbene avione Rafale, donijela snažan pad narudžbi. Lani je dogovoreno gotovo trećinu manje kupnji poslovnih zrakoplova Falcon. Konkretnije, tvrtka je za njih zaprimila tek 23 narudžbe, dok ih je samo godinu prije bilo naručeno 64.
Pad nije puno blaži bio ni u segmentu borbenih aviona – zatraženo je 60 novih Rafalea, većinom za potrebe Francuske koja se, kako je izvijestilo tamošnje ministarstvo oružanih snaga za više od 5,5 milijardi dolara, predbilježila za njih 42. Ostali će, kad budu za to spremni, poletjeti za Indoneziju.
To je značajan pad u odnosu na 92 koliko ih je naručeno za izvoz 2022. godine kada je 80 primjeraka zatraženo iz Ujedinjenih Arapskih Emirata.
Iz tvrtke izvještavaju kako je početkom siječnja Indonezija naručila još 18 Rafalea. Posao se dogovarao tijekom prošle godine, no zaključen je tek 8. siječnja, tako da će to biti pribrojeno narudžbama u ovoj godini.
Ni isporuke nisu posve išle po planu. Lani je isporučeno 13 Rafala od predviđenih 15. Njih 11 napravljeno je za potrebe francuskih naručitelja, dok su dva odletjela za inozemstvo. U 2022. godini isporučeno je 14 Rafalea, ali je omjer išao u korist izvoznog tržišta, s obzirom da je samo jedan od tih aviona ostao na francuskom tlu.
Dessault Aviation Rafaleima opskrbljuje francusko ratno zrakoplovstvo od 2006. godine, a dvije godine prije sklopio je ugovor i s francuskom mornaricom. Dosad je Francuska naručila 234 Rafalea. Prošlogodišnja narudžba 42 tih borbenih aviona naziva se ‘petom tranšom’. Prva je tranša narudžbi 13 Rafalea bila 1993. godine, šest godina kasnije naručeno ih je 48. Francuska je 2004. odlučila obnoviti flotu s još 59 tih borbenih zrakoplova, a potom 2009. godine s još njih 60. Prije tri godine izdali su i posebnu narudžbu za 12 Rafalea kako bi zamijenili isto toliko aviona prodanih Grčkoj koja je uz 12 korištenih, naručila i šest novih Rafalea. |
Što se tiče poslovnih zrakoplova Falcona, situacija je nešto lošija jer je predviđeno bilo isporučiti 35 aviona, ali do kraja godine isporučeno ih je 26. U 2022. godini isporučena su 32 Falcona.
Dessault Aviation Group najavio je kako će se očitovati o financijskom aspektu tog pada narudžbi i isporuka tek 6. ožujka kada će objaviti financijski izvještaj za prošlu godinu.
Raspored isporuka promijenjen i Hrvatskoj
Posljednjeg dana prošle godine tvrtka je imala za napraviti i isporučiti 84 Falcona te 211 Rafalea, od toga ih je 141 za izvoz, a 70 za Francusku. Krajem 2022. godine ti su brojevi izgledali podjednako što se tiče Falcona kojih je u planu bilo 87, a što se tiče Rafalea, taj je broj bio znatno niži, 164.
Isporuke novih Rafalea čekaju Egipat, Katar, Indija, Ujedinjeni Arapski Emirati i Indonezija.
Hrvatska također čeka svoje Rafale. Vlada je 2021. godine potpisala ugovor o kupnji 12 rabljenih Rafalea od ratnog zrakoplova Francuske. Transakcija je premašivala 1,1 milijardu eura, a naručeno je deset jednosjeda i dva dvosjeda. Dosad je Hrvatska svečano preuzela dva dvosjeda, a u studenom i prvi jednosjed. No, oni još nisu u Hrvatskoj.
U prvim je objavama Vlade bilo navedeno kako će do kraja 2023. godine biti isporučena četiri aviona. Prema tom planu, tijekom ove godine trebala su pristići četiri aviona, a 2025. godine isto toliko. Međutim, to se promijenilo. Službeni raspored dolazaka aviona je pomaknut, tako da bi prvih šest aviona trebalo stići polovicom ove godine. Preostalih šest trebalo bi stići 2025. godine.
U međuvremenu gradi se infrastrukture za prihvat tih avione u vojarni Pukovnik Marko Živković na Plesu.
Osim Hrvatske, 12 aviona koje je koristilo francusko ratno zrakoplovstvo naručila je i Grčka.
Prošle je godine Dessault Aviation objavio kako je njihov novi poslovni model Falcon 6X i službeno ušao u upotrebu. Riječ je o zrakoplovu vrijednom oko 53 milijuna dolara koji je prvi put predstavljen 2020. godine. U kolovozu prošle godine odobrile su ga Europska agencija za sigurnost zračnog prometa (EASA) i američka Federalna administracija za zrakoplovstvo (FAA).
Francuski Dessault Aviation na čelu s Éricom Trappierom 2022. godine ostvario je prihod od 6,9 milijardi eura. Tvrtka sudjeluje i u velikom francusko-njemačko-španjolskom projektu razvoja borbenih zrakoplova nove generacije Future Combat Air System (FCAS).