Što će se dogoditi s cijenama nafte i prijevoza zbog eskalacije sukoba na Bliskom istoku?
Iranska zapljena teretnog broda u vlasništvu Izraela kojim upravlja globalna multinacionalna brodarska kompanija MSC i noćni napad na Izrael predstavljaju rizik za više cijene nafte i prijevoza
Zbog napada Irana na Izrael i neizvjesnosti oko daljnjeg razvoja događaja na Bliskom istoku, koji je proteklih šest mjeseci obilježen i sukobima u Gazi, na burzama se u ponedjeljak mogu očekivati pojačane turbulencije u trgovanju.
“Izravni iranski napad na Izrael vrlo je zabrinjavajući, posebno za tržište nafte“, rekao je Jim Burkhard, voditelj istraživanja sirove nafte, energije i mobilnosti u S&P Global Commodity Insights, za spglobal.com. S&P Global je američka organizacija koja se bavi izradom financijskih analiza.
“Iako nafta nije predmet sukoba, mogla bi imati veliki utjecaj na tokove opskrbe. No, još je prerano da bismo to mogli sa sigurnošću tvrditi”, smatra Burkhard.
Smirenje ili zaoštravanje?
Još nije jasno hoće li se odnosi između Izraela i Irana smiriti nakon najnovijeg napada.
Izrael će na napad odgovoriti nakon sastanka ratnog kabineta.
Iran je objavio da sada može “smatrati stvar zatvorenom”, ali i da će u slučaju osvetničkih mjera Izraela sljedeći iranski odgovor biti oštriji te da se SAD moraju “držati podalje” od sukoba.
Američki predsjednik Joe Biden je nakon napada ponovio kako su Sjedinjene Države predane obrani Izraela, a istodobno je navodno poručio izraelskom premijeru Benjaminu Netanyahuu da Sjedinjene Države neće sudjelovati u ofenzivi na Iran.
Važan bazen
Tržišta nafte bila su nestabilna od početka sukoba u Gazi u listopadu. Zaljevske zemlje važni su proizvođači i izvoznici crnog zlata. Saudijska Arabija je daleko najveća, a zajedno čine oko četvrtinu svjetske proizvodnje.
Nakon što je Europa odustala od ruske nafte zbog rata u Ukrajini, arapska je nafta važnija i za naše krajeve. Najveći slovenski trgovac naftnim derivatima Petrol dio je pada nadoknadio povećanjem uvoza nafte iz Saudijske Arabije.
Eventualno poskupljenje nafte ili logističke prepreke izvozu nafte iz zaljevskih zemalja vjerojatno bi bile loše vijesti za europsko gospodarstvo koje se još uvijek bori s visokom inflacijom. Cijene nafte prelijevaju se na druge proizvode i usluge.
Barel sjevernomorske nafte Brent za narudžbe za lipanj trenutačno košta oko 90 dolara.
Iranci zaplijenili izraelski brod
Intenziviranje sukoba na Bliskom istoku također može utjecati na logističke tokove. Oni su poremećeni od početka sukoba u Gazi u listopadu, kada su jemenski Huti počeli napadati teretne brodove u Crvenom moru kao znak podrške Palestini.
Promet kroz Sueski kanal, koji čini oko 12 posto globalne trgovine, stoga je naglo opao. Brodovlasnici su brodove preusmjeravali negdje drugdje, uglavnom oko Afrike, što produljuje vrijeme i poskupljuje putovanje. Ono je produženo za 3000 nautičkih milja i oko 10 dana.
Neka slovenska poduzeća također su brzo osjetila dulje čekanje na opskrbu.
Iran je prije nekoliko dana zaprijetio i zatvaranjem Hormuškog tjesnaca koji povezuje Perzijski i Omanski zaljev. Do 20 milijuna 159-litarskih barela nafte putuje ovim tjesnacem svaki dan, kao i velike količine ukapljenog prirodnog plina (LNG). Ovo je mjesto gdje glavni svjetski proizvođači nafte i LNG-a s Bliskog istoka isporučuju tu robu u Europu i SAD.
Iranske paravojne snage jučer su u blizini tjesnaca zaplijenile kontejnerski brod MSC Aries koji je plovio pod portugalskom zastavom i pod upravom najvećeg svjetskog brodara MSC. Najvjerojatnije je došao na radar Iranske revolucionarne garde jer je u vlasništvu Zodiac grupe izraelskog magnata Eyala Ofera.
U priopćenju, MSC je potvrdio da su se iranske vlasti “ukrcale na MSC Aries helikopterom dok je plovio kroz Hormuški tjesnac”. Zatim je preusmjeren u iranske vode, prema iranskoj državnoj novinskoj agenciji IRNA, koja je također objavila video zapljene (iznad) na mreži X. Neimenovani iranski dužnosnik rekao je državnoj televiziji da je GPS broda MSC Aries bio isključen i da posada nije odgovarala na pitanja prije zapljene.