Automobili bez vozača: Što je ostalo od velikih najava i gdje je tu Rimac
Suprotno obećanjima, opća uporaba samovozećih automobila još nije blizu. Brojni igrači odustali su od ove igre posljednjih godina.
Prije manje od deset godina, samovozeći automobili smatrani su jednom od najpopularnijih i najočekivanijih tehnologija navodi Forbes Slovenija. Američki divovi Ford i GM tada su najavili masovnu proizvodnju autonomnih vozila bez volana i ikakvih papučica do 2021. godine.
U međuvremenu, Intel je 2017. predvidio da će autonomni sektor generirati oko 7 trilijuna dolara (nešto manje od 6,5 bilijuna eura) godišnjeg prihoda do 2050. – više nego dvostruko više od cijele današnje automobilske industrije.
Da su očekivanja bila prevelika svjedoči i slučaj Chrisa Urmsona, bivšeg šefa Googleovog odjela za autonomnu vožnju, koji je 2015. postavio cilj da njegovom jedanaestogodišnjem sinu nikada neće trebati vozačka dozvola, prenosi The Verge. Bez sumnje, visoka obećanja uvjerila su investitore koji su u posljednjem desetljeću potrošili stotine milijardi dolara na razvoj novih tehnologija.
Još uvijek previše nepredvidljivo
Međutim, ispada da tehnologija još nije sasvim spremna za široku upotrebu. Trenutno su samovozeći automobili već vrlo napredni i uglavnom mogu sami obaviti zadatak, ali povremeno zakažu u ključnim trenucima. U vožnji jednostavno nije moguće sve predvidjeti, što vozilo ostavlja samo po sebi i može pogriješiti. Ključ razvoja autonomnih vozila leži upravo u rješavanju takvih situacija.
Malo more napuštenih projekata
Posljednjih su godina mnoga najveća imena u tehnologiji krenula u ovo područje. Američki Uber na razvoju svog autonomnog vozila angažirao je gotovo cijeli odjel robotike pittsburškog sveučilišta Carnegie Mellon, dok je Apple za svoj “tajni” projekt izdvojio nešto više od milijardu dolara (oko 920 milijuna eura) godišnjeg budžeta, prenosi New York Times.
No, to nije bilo dovoljno, jer su se obje tvrtke već povukle iz utakmice. Prema Bloombergu, proizvođač iPhonea objavio je novost unutar tvrtke u veljači, prebacivši većinu od gotovo 2000 članova tima u odjel za umjetnu inteligenciju. U svojoj desetogodišnjoj povijesti Appleov automobil nije prošao ni na pravom cestovnom testu bez nadzora ljudskog vozača.
Puno bolniji bio je Uberov pokušaj. Tvrtka je 2020. prodala svoj projekt razvijaču autonomne tehnologije Aurora, dvije godine nakon što je neuspjeli test samovozećeg automobila u Arizoni završio smrću pješaka.
Slična je i priča automobilskog teškaša GM-a koji je 2013. otkrio oko deset milijardi dolara (9,2 milijarde eura) tešku okladu na autonomni start-up Cruise. Prošlog listopada, Cruiseov robot taksi pregazio je pješaka u San Franciscu. Srećom, incident nije završio tragično. Prema časopisu Fortune, tvrtka je privremeno obustavila rad svojih samovozećih automobila i vraća se testiranju.
Za sada je samo Googleov Waymo na dobrom putu
S druge strane, Googleovoj podružnici Waymo ne ide loše. Waymo je u početku poslovao unutar tehnološkog diva, ali se potom odvojio i došao pod kontrolu matičnog holdinga Alphabet. Waymo je trenutno jedini koji nudi potpuno autonomne robotske taksije, navodi Fortune. Djeluju u tri američka grada: San Franciscu, Los Angelesu i Phoenixu. Ostvare više od 50.000 putovanja tjedno, navodi tvrtka na svojoj web stranici, dodajući da se u bliskoj budućnosti radi na proširenju na Austin u Texasu. U Arizoni se tvrtka čak povezala s Uberom i dostavlja hranu svojim taksijem putem platforme Uber Eats.
Što je s Teslom?
Šef Tesle Elon Musk već godinama najavljuje ugradnju potpunog autopilota u svoje automobile. Tvrtka već nudi opsežan sustav pomoći vozaču, ali i dalje zahtijeva stalni ljudski nadzor. Na industrijskoj ljestvici razina autonomije od jedan (najniža) do pet (najviša), trenutni proizvod spada u drugu kategoriju. Za usporedbu, Waymovi automobili zadovoljavaju kriterije razine 4, prema Fortuneu.
Da će Tesla jednog dana biti vodeće ime na ovom polju, ponovno je ustvrdio Musk na predstavljanju poslovnog izvješća za prvo tromjesečje rekavši: “Ako netko misli da Tesla neće riješiti autonomiju, po mom mišljenju, ne bi trebao biti dioničar društva.” Uz to, direktor je najavio i predstavljanje Teslinog prvog robotaksija koje bi se trebalo održati za otprilike dva mjeseca početkom kolovoza.
Amazon je također u niskom startu
Osim proizvođača električnih automobila, primat Wayma napadat će i drugi. Amazonova podružnica Zoox već koristi svoja autonomna vozila za prijevoz zaposlenika na posao, a sljedećih će ih mjeseci poslati i na ceste Las Vegasa, navodi Bloomberg. Budući da Waymo trenutno koristi prerađene Jaguar električne SUV-ove za svoje vožnje, Zoox će uskoro zaslužiti titulu prvog namjenski napravljenog robotskog taksija.
Čak i tradicionalni nazivi automobilizma razvijaju svoje autopilote. Među brendovima koji se ubrzano približavaju sustavima autonomije treće razine su Mercedes, Ford i Volkswagen, a značajno napreduju i kineski proizvođači.
Gdje je u svemu tome Mate Rimac?
Tvrtka Project 3 Mobility Mate Rimca i njegovih partnera također se natječe u području autonomne vožnje. Baš kao i kod velikih i poznatih konkurenata i kod Rimca su do sada probijeni ranije najavljivani rokovi. Opravdanje za kašnjenje bilo je kašnjenje isplate iz EU fondova.
A baš EU novac razlog je zbog kojeg je dio javnosti kritičan prema tom projektu koji se ne financira samo novcem Rimca i njegovih investitora. Do kraja prošle godine iz fondova EU uplaćeno mu je 90 milijuna od ukupno najavljenih 180 milijuna eura.
Unatoč prvim dojmovima kako će Project 3 Mobility razviti i cijeli sustav za autonomnu vožnju, u međuvremenu je i izabran partner za autonomnu vožnju – izraelska tvrtka Mobileye. Doduše, Mobileye, kao ni nitko drugi na svijetu, Rimcu u ovom trenutku ne može isporučiti obećavanu petu razinu autonomne vožnje. Štoviše, neki stručnjaci poput direktor za znanost Renault grupe Luca Julije tvrde kako peta razina autonomne vožnje u svijetu nikad neće biti dosegnuta.
Project 3 Mobility 26. lipnja ove godine planira predstaviti nešto na događaju na koji su zvali odabrane uzvanike. Iz ranijih najava Mate Rimca, može se naslutiti da će to biti neka verzija njegovog robotaksija. Više detalja bit će, dakle, poznato tek nakon tog, za sada tajnovitog, predstavljanja.