Hoće li leasing novih zrakoplova ugroziti poslovanje Croatia Airlinesa?
Analitičar Alen Šćuric vjeruje kako će leasing novih zrakoplova prilično povećati troškove zrakoplovne kompanije Croatia Airlines. S obzirom da ta tvrtka barem pet godina bilježi milijunske gubitke, upitno je kako će se to odraziti na njeno daljnje poslovanje.
Zrakoplovna kompanija Croatia Airlines objavila je nedavno na Zagrebačkoj burzi kako će kupoprodajni ugovor za šest novih zrakoplova A220-300 sklopljen s Airbusom prenijeti na irski Griffin Global Asset Management kojem će plaćati leasing.
Za poznavatelje zrakoplovne scene, uzimanje leasinga je očekivani potez s obzirom da Croatia Airlines nema novca za kupnju naručenih zrakoplova. Već neko vrijeme zna se da Croatia Airlines sljedećih godina planira zamijeniti svoje postojeće zrakoplove s 15 novih. Izbacivanje donekle starih propeleraca Dash 8-Q400 i još starijih Airbusovima A319-100 i A320-200 razumna je i dobra odluka. Ono što je po nekim poznavateljima zrakoplovne branše iracionalno, jest odluka o kupnji posve novih zrakoplova, kao i izbor zrakoplova A220-100 i A220-300 koji možda nisu najprikladniji potrebama Croatia Airlinesa. Jedan od najglasnijih kritičara te ideje je zrakoplovni analitičar Alen Šćuric.
Preveliki za manje linije, premali za charter i leisure
On je za Forbes Hrvatska pojasnio kako su navedeni zrakoplovi preveliki za linije koje su se održavale Dash zrakoplovima koji imaju 78 sjedala i u prosjeku imale tek oko 25 posto popunjenosti. Stavljanjem zrakoplova A220-100 sa 127 sjedala i A220-300 sa 148 sjedala na te linije, troškovi bi se još više povećali ako broj putnika ostane nepromijenjen.
Na ove primjedbe iz Croatia Airlinesa za Forbes Hrvatska odgovaraju podacima: U 2023. godini ostvarili su rast broja putnika od 19 posto i putničkih prihoda oko 25 posto u odnosu na prethodnu godinu, dok je rast putnika na hrvatskim zračnim lukama iznosio 15 posto. Osim što su povećali tržišni udio, prihodi su im rasli više od troškova koji su se povećali oko 11 posto.
S druge strane, kad su u pitanju charter ili leisure letovi, A220 je po Šćuricevom mišljenju premali jer drugi prijevoznici za takve letove nude Airbus 320, Airbus 321, Boing 737-800 i 737-900. To ne znači da A220 ne može služiti u te svrhe, nego da nisu konkurentni većim zrakoplovima koji zbog većeg broja sjedala mogu ponuditi manju cijenu po sjedalu.
Iz Croatia Airlinesa ne slažu se s tom procjenom i kažu kako je zrakoplov A220 sa 149 sjedala dovoljno velik i troškovno učinkovit za uspješno i konkurentno korištenje na čarter i leasure linijama.
Može li gubitaš izdržati još veće leasing troškove?
Šćuric kaže da je kompanija i do sada poslovala vrlo rubno te mu nije jasno kako će uspjeti plaćati velike rate leasinga novih zrakoplova. Kataloška cijena jednog A220-100 iznosi 81 milijun dolara, a A220-300 91,5 milijuna. Kaže kako tvrtka opstaje samo zahvaljujući državnoj pomoći koja je od ulaska u Europsku uniju ograničena. Ipak, država svakih deset godina može uložiti novac u restrukturiranje tvrtke, a financijski pomaže i Croatijine Public Service Obligation (PSO) letove.
Na upit o visini naknada koje primaju za PSO letove, iz Croatije nisu htjeli odgovoriti konkretnim brojem. Samo su pojasnili kako navedena sredstva koja podmiruju razliku između prihoda i troška na letovima u Hrvatskoj dobivaju Croatia Airlines i privatni Trade Air. Oni su ga dobili na natječaju na koji su se mogli javiti svi avioprijevoznici u Europskoj uniji, a isti model primjenjuje se u mnogim drugim državama Unije radi očuvanja prometne povezanosti. Šćuric kaže kako Croatia Airlines za PSO letove tijekom četverogodišnjeg perioda za koji je bio raspisan natječaj dobiva 13,5 milijuna eura godišnje.
Podaci portala Digitalna komora pokazuju kako je od 2018. do 2022. godine Croatia Airlines svake godine imala gubitak, koji se kretao od 10,5 pa sve do 47,5 milijuna eura godišnje. Na pitanje Forbesa Hrvatska o financiranju leasinga u situaciji u kojoj već barem pet godina posluju s gubitkom, iz Croatia Airlinesa odgovaraju kako je potrebno objasniti širi kontekst. Podsjećaju kako je industrija zračnog prijevoza u razdoblju 2020.- 2022. godina prolazila kroz najveću krizu u povijesti izazvanu globalnom pandemijom COVID-19. Ističu podatke i projekcije Međunarodne udruge zračnih prijevoznika prema kojima bi 2023. godina trebala biti prva profitabilna godina zrakoplovnih kompanija nakon pandemije.
Po tim projekcijama avio kompanije će u 2023. godina imati 23,3 milijarde USD neto profita uz veoma nisku profitnu maržu od 2,6 posto uz povrat na uloženi kapital (ROIC) na razini od 4,7 posto, što je znatno ispod cijene kapitala. Kažu kako je iz javno objavljenih financijskih izvješća za razdoblje siječanj-rujan 2023. godine vidljivo da je Croatia Airlines unaprijedila svoje poslovanje. Operativna dobit u tom periodu iznosila je osam milijuna eura, što s neto rezultatom financiranja daje neto dobit od 7,1 milijuna. Pozitivan financijski rezultat očekuju i za cijelu 2023. godinu.
Dodaju kako navedena odluka o financiranju šest zrakoplova A220 omogućuje da se uspješno realizira kupoprodajni ugovor s Airbusom koji je sklopljen još u travnju 2008. godine. Tip zrakoplova koji se naručuje od tada je dva puta promijenjen (A319/A320neo/A220), a sada je osigurano i financiranje.
Po njima leasing novih zrakoplova nije dodatni trošak, jer i postojeći zrakoplovi koji će biti zamijenjeni u procesu obnove flote imaju troškove vlasništva zrakoplova, motora i rezervnih dijelova. Ističu tehnološki iskorak i smanjenje potrošnje goriva od 25 posto, što će pozitivno utjecati na troškove operacije.
Na pitanje o izboru zrakoplova odgovaraju kako su u provedenom natječaju sudjelovali Airbus, Embraer i Boeing, dok se povjerenstvo koje je analiziralo ponude i dalo prijedlog odluke sastojalo od stručnjaka iz svih dijelova kompanije i dva predstavnika Radničkog vijeća. Sukladno tom prijedlogu Croatia Airlines je početkom listopada 2022. godine donio je odluku o početku procesa obnove flote, odnosno zamjeni postojećih zrakoplova Croatia Airlinesa novom unificiranom flotom Airbus A220.
„Na taj način strukturirana, s jednim tipom zrakoplova, buduća flota Croatia Airlinesa omogućit će pojednostavljenje procesa i povećanje operativne i financijske učinkovitosti kompanije te održivo poslovanje u budućnosti. Croatia Airlines će tako s novom flotom postati još više ekološki prihvatljiv zrakoplovni prijevoznik te će značajno smanjiti potrošnju goriva i emisiju CO2, što je značajna stavka rashoda zrakoplovnih kompanija“ – navodi se u odgovoru kompanije.
Šćuric: Croatia Airlines radi veliki broj pogrešaka
Na pitanje o tome koliko se dobro upravlja kompanijom, Alen Šćuric kaže kako je broj pogrešaka koje Croatia Airlines radi ogroman. Kaže kako nisu u stanju niti organizirati letove u ‘valovima’, što je trend koji veliki broj kompanija prati već 40 godina. Pojašnjava kako takav pristup putnicima olakšava presjedanje. U slučaju Hrvatske, to bi značilo da zrakoplovi u jutarnjim satima povezuju Zagreb s hrvatskim i regionalnim destinacijama, a nakon toga lete prema europskim središtima.
Uz takvu organizaciju, putnik iz primjerice Zadra, mogao bi sletjeti u Zagreb i uskoro nastaviti let za neku europsku destinaciju. Trenutna organizacija to onemogućava, jer letovi nisu usklađeni na opisani način. Uz dobru organizaciju, taj problem bi se riješio slaganjem nekoliko dnevnih „valova“ u kojima avioni lete prema hrvatskim i regionalnim odnosno europskim destinacijama.
To nisu jedine loše i zastarjele odluke nacionalne zrakoplovne kompanije. Šćuric kaže kako više nitko nema letove poput onoga koji Zagreb povezuje s Rimom preko Splita.
Na pitanje koje zrakoplove bi on odabrao, Šćuric kaže kako bi nabavio zrakoplove stare desetak godina, baš kao što radi poslovno uspješnija Air Serbia. Konkretno, misli da bi dobar izbor bili Airbusovi 320 te zrakoplovi Embraer 175 i 195 koji imaju kapacitet 70 odnosno 110 sjedala. Dodatna prednost im je to što njima mogu upravljati iste posade.
Na pitanje može li Croatia Airlines zbog ove odluke bankrotirati, odgovara kako bi već nekoliko puta bankrotirali da ih nije izvlačila država. “Doktori su samo u žicanju novca od države”- kaže Šćuric.