Koji poduzetnici su do sada odriješili kesu za stranke? Najveće donacije dobio je HDZ

Aktualno Forbes Hrvatska 12. tra 2024. 18:18
featured image

12. tra 2024. 18:18

Stranke su do 9. travnja morale prijaviti do tada primljene donacije, a FORBES Hrvatska je obratio posebno pažnju na donacije tvrtki i poduzetnika.

Petnaest najvećih prijavljenih donacija u ovoj izbornoj kampanji, prema do sada poznatim podacima, su u iznosima između 5000 i 20.000 eura, a donirale su ih tvrtke i to na račun HDZ-a.

Među njima je najveću donaciju dala tvrtka u vlasništvu križevačkog građevinskog poduzeća Radnik, gdje je najveći pojedinačni dioničar Mirko Habijanec, inače redoviti donator HDZ-a. Uplata je išla preko tvrtke Bistra, a uplaćeno je 20.000 eura. U pitanju je tvrtka koja, spomenimo, obnavlja i zgradu sjedišta HDZ-a.

Zabilježene su i tri uplate po 10.000 eura, a odnose se na čakovečku tvrtku Đurkin u vlasništvu Zlatka Đurkina. On je i vlasnik tvrtki Bat te Galerija Sjever, a 2016. godine je kupio kompleks propalog MTČ-a radi izgradnje poslovno-satmbene zgrade.

Uplatu istog iznosa donirala je i riječka tvrtka Jadranski pomorski servis, koja je u većinskom talijanskom vlasništvu, i jedna je od vodećih tvrtki u pomorskom prometu regije. U ožujku je predstavila dva novoizgrađena tegljača, a na „krštenju“ je bio i Oleg Butković, HDZ-ov ministar mora, prometa i infrastrukture.       

Treća kompanija koja je HDZ-u donirala 10.000 eura je splitski Koprivno kamen u vlasništvu građevinske tvrtke Cestar, odnosno poduzetnika Joze Rake.    

Gong je objavio pretraživu bazu podataka u kojoj se može usporediti donacije po političkim strankama i koalicijama, koliko su iznosili troškovi promidžbe, koliko su potrošile na medijsko oglašavanje te jesu li i kolike popuste dobile od medijskih kuća. U bazi su podaci iz 40 financijskih izvještaja koje su izborni kandidati predali do zakonskog roka, u ponoć 9. travnja. 

Najveći iznos troškova prijavila je koalicija koju predvodi SDP, milijun eura. Drugi najveći iznos troškova, oko 970 tisuća eura, prijavila je koalicija koju predvodi HDZ. Slijede koalicije koje predvode Možemo! sa 395 tisuća eura prijavljenih troškova, Domovinski pokret sa 269 tisuća  eura, koalicija Fokusa i Republike sa 199 tisuća eura, te Most sa 187 tisuća eura.

Kako navodi Gong u priopćenju, sve ostale stranke odnosno koalicije prijavile su iznose manje od 100 tisuća eura, a 14 stranaka i koalicija preliminarno su prijavili da nisu imali niti troškova niti donacija.

Najviše donacija prikupile su pak koalicije Možemo!, 550, potom HDZ-ova koalicija 331 donaciju i SDP-ova koalicija 83 donacije.

SDP-ovi donatori su uglavnom članovi stranke, no nađe se i pokoja donacija tvrtke, primjerice Požgaj grupe u vlasništvu Nikole Požgaja, te šibenske tvrtke Grancigula, koje su donirale po 2500 eura, dok je najveća donacija za koaliciju Fokusa i Republike u iznosu od 4000 eura tvrtke Cvipek iz Ivanić-Grada. Za Možemo! su uglavnom uplaćivale fizičke osobe s malim iznosima donacijama. Za koaliciju koju predvode Socijaldemokrati ima zabilježenu donaciju u iznosu od 4000 eura zagrebačke tvrtke Fort Instal.

Značajni troškovi za medijsko oglašavanje

Što se tiče troškova, SDP-ova koalicija prijavila je 23.275 eura plaćenih Juri Stubliću na ime autorskih prava za korištenje pjesme “Rijeke pravde” u razdoblju od 1. do 15. travnja. Koalicija predvođena Peđom Grbinom prijavila je 655.508 eura medijskih troškova za medijsko oglašavanje, nešto manje od HDZ-ove koalicije koja je na medijsko oglašavanje potrošila 675.000 eura.

SDSS je, pak, prijavio 63.946 eura troškova među kojima je naveo 44.108 eura plaćenih agenciji Designsystem d.o.o. reklamnog stručnjaka Borislava Maleševića, autora slogana “Hrvatska treba Srbe”, što čini skoro 70 posto prijavljenih troškova ove stranke.

Domovinski pokret prijavio je da je na medijsko oglašavanje potrošio 144.688 eura, od čega na usluge tvrtke Singar 69.482 eura. Riječ je o tvrtki u vlasništvu Marije Dekanić, inače vlasnice portala Dnevno.hr. Z1 televiziji, čija najpoznatija emisija Bujica redovito promovira političare Domovinskog pokreta, plaćeno je 8.050 eura. U vlasništvu Marije Dekanić je i tvrtka Logobox preko koje se kupuju plakati, i koja je od stranke Ivana Penave uprihodila 25.375 eura.