Što se to zapetljalo između europskog automobilskog diva i talijanske vlade
Održan je sastanak između vlade Giorgie Meloni i čelnika globalnog diva autoindustrije Stellantisa Carlosa Tavaresa. Automobilski proizvođač traži subvencije o kojima već pregovara u SAD-u, a u Rimu mu zamjeraju što favorizira Francuze.
Automobilski div Stellantis, nastao spajanjem francuskog proizvođača Peugeota, talijanskog Fiata i Chryslera iz Detroita, suočava se s jakom konkurencijom koja u posljednje vrijeme dolazi i iz Kine. Istovremeno, europsko tržište automobila se – hladi.
Jedna od posljedica toga su i neiskorišteni kapaciteti. Prošlogodišnja stopa iskorištenosti kapaciteta u europskim tvornicama Stellantisa iznosila je 56 posto, što je manje nego 2019. godine kada je bila 64 posto. Istovremeno, stopa je znatno manja od Volkswagnove, koja iznosi 71 posto, izvještava Reuters pozivajući se na podatke tvrtke GlobalData.
Cilj automobilskih proizvođača je barem 80-postotna iskorištenost kapaciteta.
Pregovori za subvencije
Stellantis sada koristi svoje viškove proizvodnih kapaciteta kao adut u pregovorima za subvencije i političku podršku u Rimu i drugim državama. U SAD-u, državni i savezni dužnosnici već su ponudili tvrtki subvencije kako bi spriječili zatvaranje tvornice Jeep u Illinoisu. U toj će se tvornici sada proizvoditi srednje veliki poluteretnjak, čime bi Stellantis popunio prazninu u paleti modela za američko tržište. Upravo proizvodnja poluteretnjaka i Jeepovih terenskih vozila u Sjevernoj Americi čini većinu profita grupe.
Sada Stellantis želi subvencije i od talijanske vlade. Njihov adut je snažan, budući da stoje iza velike većine talijanske proizvodnje automobila. Međutim, u Rimu od glavnog izvršnog direktora Carlosa Tavaresa, koji je od Stellantisa napravio jednu od najprofitabilnijih tvrtki u industriji, traže da obnovi proizvodnju Fiata tako da budu sposobni proizvesti milijun vozila godišnje. Iz tvrtke pak odgovaraju da se ne boje granice od milijun vozila, ali da sve ovisi o veličini tržišta.
Prvi čovjek Stellantisa i predsjednik tvrtke John Elkann, koji inače potječe iz talijanske obitelji Agnelli, očekuje od vlade Giorgie Meloni da doprinese većem proizvodnom kapacitetu – potakne potrošače na kupnju električnih vozila, smanji troškove energije i potakne razvoj mreže punjača za električna vozila.Inače, talija je nedavno uvela nov poticaj za kupnju čišćih automobila, vrijedan 950 milijuna eura, koji će se primjenjivati ove godine.
Meloni sumnja da tvrtka favorizira Francuze
Talijanska premijerka Meloni kritična je prema zahtjevima Stellantisa i izjavljuje da je “navodno” spajanje, koje je dovelo do formiranja Stellantisa, “zapravo prikrilo francusku preuzimanje”. “Nije slučajno da se francuski interesi u industrijskim odlukama grupe više poštuju od talijanskih,” dodala je.
Justin Cox, direktor globalne proizvodnje u GlobalData, istaknuo je za Reuters da je treći najveći proizvođač automobila na svijetu dosta proizvodnje električnih vozila usmjerio prema Francuskoj. “Možete vidjeti zašto su Talijani uznemireni. Italija bi mogla puno izgubiti,” rekao je Cox. “Sva njihova proizvodnja vezana je za tvrtku Stellantis.”
Francuska i Italija barem na papiru imaju izjednačen udio u proizvodnom sustavu Stellantisa. Prošle godine je u Francuskoj proizvedeno 735 tisuća, dok je u Italiji proizvedeno 750 tisuća vozila. Ipak, Stellantis je jedini veći talijanski proizvođač automobila, dok se Francuska može osloniti i na Renault.
Prema podacima tvrtke AlixPartners, proizvodnja automobila u Italiji prošle godine iznosila je oko 800 tisuća vozila. U Francuskoj je ta brojka 1,5 milijuna.
Stellantis tvrdi da nije vezan za nacionalne preferencije
Stellantis je proizvodnju jeftinijih vozila već prebacio u zemlje s niskim troškovima, dok je proizvodnju skupljih modela zadržao u Francuskoj i Italiji.
Nezadovoljstvo u Rimu također ukazuje na sve veću svijest da Talijani imaju malo alata kojima mogu utjecati na odluke tvrtke Stellantis. To ističe Marco Santino, partner u savjetodavnoj tvrtki Oliver Wyman.
“Stellantis se ne namerava povući iz Italije ili Francuske”, rekao je. “Međutim, to je globalna grupacija koja ne donosi industrijske odluke na temelju nacionalnih preferencija.”
No, situacija nije ružičasta. Stellantis i njegovi europski konkurenti suočavaju se s sve manjim interesom za automobile i sve jačom konkurencijom, što obično rezultira nižim cijenama i teškim odlukama. Istovremeno, kineski proizvođači automobila povećavaju svoje pošiljke električnih vozila koje nude po cijenama kojima europski proizvođači ne mogu konkurirati ako žele ostvariti dobit.